1439 / محرم / 1  |  2017 / 09 / 22         الزيارات : 422667         صلاة الصبح |         صلاة الظهر والعصر |         صلاة المغرب والعشاء |

خلاصة المقال

فقه التربة الحسينية

(القسم السادس)

بيع وشراء التربة الحسينية، والتحنيك بها وإهداؤها

الشيخ أحمد موسى العلي

عقد الكاتب مقاله هذا في ثلاثة محاور وخاتمة، فكان الأول في بيع وشراء التربة الحسينية، والثاني في تحنيك المولود بها، والثالث في اصطحابها وإهدائها.

فتلخّص من المحور الأول أن صحّة بيع التربة الحسينية ممّا لا إشكال فيه، وأمّا القول بحرمة البيع، فليس له مستند إلّا رواية ضعيفة السند، مع إمكان حملها على محامل أُخرى، ولا فرق في جواز البيع بين كونه بالكيل أو الوزن أو المشاهدة، ولا فرق بين كونها مجرّدة أو مشتملة على هيئات الانتفاع.

وأمَّا الثاني، فقد ذكره كل مَن تطرّق إلى سنن المولود من فقهاء الإمامية، ولم يُنقل الخلاف عن أحدٍ منهم، سواء القدماء منهم أو المُحْدَثين، وأرسلوا الاستحباب إرسال المسلّمات، وكلماتهم في ذلك كثيرة جداً.

وأمَّا الثالث، فقد صرّح بعض الفقهاء أن من الأُمور المستحبّة أن يستصحب الزائر ـ لضريح الحسين(عليه السلام) ـ معه التربة المباركة، ليشمل البركة أهله وبلده.

وفي الخاتمة، استعرض الباحث جملة من المسائل الفقهية التي تقع محلاً للابتلاء (بخصوص التربة الحسينية)، والتي يكثر السؤال عنها في الوقت الحاضر، واستعان بإجابة المعاصرين من فقهائنا، أو مَن قارب هذا العصر.

 

 

Religious Laws Appertained to the Soil of Imam al-°usayn’s Tomb

Part VI: Selling and Purchasing the soil، using it for plating newborns، and gifting it

Shaykh A¦mad M£s¡ al-Al¢

The essay is a continuation of previous essays interested in explaining the religious laws appertained to the soil taken from Imam al-°usayn’s holy tomb. In the current essay، the writer divides his discussion into three parts and an epilogue.

In the first part، he deals with the laws appertained to selling and buying the soil of Imam al-°usayn’s tomb. In the second part، he reviews the laws appertained to using this soil for plating newborns، and in the third part، he presents the laws pertaining to holding and giving this soil as gift.

He thus proves that there is no objection to trading with the soil of Imam al-°usayn’s tomb، since those who deemed forbidden to do so depended upon a single narration of an unreliable chain of authority، although the same narration can be understood in many other ways. The ruling of the legality of selling and buying is the same whether the soil is sold by measure، weight، or by seeing. Likewise، it is legal to buy the soil whether it is pure or mixed with other tradable commodities.

With regard to the second part، the writer show that all master scholars of Sh¢ʽite jurisprudence who mentioned the etiquettes done to newborns have touched on the issue of using some of the soil taken from Imam al-°usayn’s tomb for plating newborns، deeming this etiquette to be legal unanimously without any disagreement from any jurisprudent، be he of the past generations or the recent ones. They have thus decided this etiquette to be recommended، depending upon clear-cut narrations in this regard. Their verdicts in this field are too many to be counted.

As for the third part، the writer quoted some jurisprudents to have said that it is recommended for those who visit Imam al-°usayn’s tomb to take with them some of the tomb’s soil so that the blessings of the soil will include their family members and countries.

In the epilogue، the writer cites a number of laws related to this topic، especially with regard to the issues that are usually faced by people and many questions have been posed about them in the present day. He then cites the answers to these questions given by current or recent master scholars of Sh¢ʽite jurisprudence.

 
 
البرمجة والتصميم بواسطة : MWD