1439 / جمادی‌الآخرة / 4  |  2018 / 02 / 21         الزيارات : 570498         صلاة الصبح |         صلاة الظهر والعصر |         صلاة المغرب والعشاء |

خلاصة المقال

المنظومة القيمية والأخلاقية في النهضة الحسينية

م. م. سنان سعيد جاسم

ما يجري في العالم من أزمة أخلاقية، وتأثيرها في القيم الإسلامية، يرجع في الكثير من أسبابه إلى اختلاف البيئات الاجتماعية، وهذا الاختلاف أدّى إلى عدم انسجام في المنظومة الأخلاقية القيمية لكلّ مجتمع، ومن هنا لا بدّ أن تكون الصلة قويّة بين القيم الأخلاقية والدين؛ لأنّ الدين مصدر كلّ القيم الروحية والخلقية، ويكاد المفكّرون والعلماء والمربّون يتفقون على أنّ النهضة الحسينيّة تعدّ الهدف الأسمى للتربية والتعليم.

ولأجل ذلك عقد الكاتب هذا المقال ليتناول فيه المنظومة الأخلاقية والقيمية في النهضة الحسينية، ودورها في البناء التربوي، وبناء الإنسان المعاصر، فبحث عدّة عناوين، ليثبت أن النهضة الحسينية تمثّل التربية والتعليم، ولا يأتي النضج الأخلاقي الحسيني إلّا بالتعليم والتثقيف، وتتبّع طرقاً تربوية جديدة من شأنها أن تنهض بالواقع التربوي، مستلهمة من الواقع الحسيني.

 

 

The System of Values and Ethics

in Imam al-°usayn’s Reformative Uprising

Sin¡n Saʽ¢d J¡sim

The writers of the essay deal with a purely stylistic topic that is based on studying analytically the counteractant reference style in Imam al-°usayn’s speeches and addresses. Upon discussing this topic، which is an outlook on what is beyond Imam al-°usayn’s texts، the researchers put emphasis on a number of introductory issues، starting with the mechanisms of reference style and proving that the very reference mechanism discussed in the essay represents the first and most important element of literary cohesion.

Discussing the tools of reference، the writers mention a big number of tools through which other ideas than those mentioned openly in the texts can be understood.

The research is then focused on the counteractant reference style in the speeches and addresses delivered by Imam al-°usayn on the ʽªsh£r¡' Day، the day of his martyrdom. The writers، using clear-cut demonstrations and points of evidence، prove that Imam al-°usayn used the style of counteractant reference for expressing certain notions and meanings that he did not want to say publicly. Thus، the counteractant reference in these addresses and speeches was of the kind of the exophoric reference although it combined two stylistic approaches; namely، a syntactic-grammatic approach and a pragmatic approach.

At the end of the essay، the writers conclude that the counteractant reference style in Imam al-°usayn’s addresses and speeches acted as duets of exophoric meanings required by the context and the situation in which Imam al-°usayn was put; therefore، he had to adopt the style of indirect reference and to keep himself away from a direct reference to the messages carried by his addresses and speeches.

 

 
 
البرمجة والتصميم بواسطة : MWD