1439 / جمادی‌الآخرة / 4  |  2018 / 02 / 21         الزيارات : 570484         صلاة الصبح |         صلاة الظهر والعصر |         صلاة المغرب والعشاء |

خلاصة المقالات

 

أثر النهضة الحسينيّة في القصائد المـُكَتّمات

أ. د. محمد جواد حبيب البدراني

لقد تأثّر الشعر بكلّ أنواعه بالثورة الهائلة التي أحدثتها النهضة الحسينية، وامتدت إشعاعاتها للحياة بأكملها، وخير مَن عبَّر عن هذا التغيير الكبير في الواقع الأدبي ما عُرِف بـ(القصائد المكتّمات) التي ظهرت في العصر الأُموي، خصوصاً بعد مقتل الإمام الحسين عليه السلام، من هنا بدأ الكاتب بمسيرة بحثه الذي اشتمل على عدّة عناوين مهمّة؛ فبحث أولاً في معنى المكتّمات من القصائد، وما تحتويه هذه القصائد، وكيف أنّها كانت أشبه بالمنشورات السرِّية، والنشريات التثقيفية السرِّية لأحزاب المعارضة التي يجري تداولها سرّاً وبعيداً عن أنظار السلطة؛ بهدف التحريض على الثورة، وإيصال التعليمات للثوّار.

ثمّ وقف الباحث عند ثلاثة من تلك القصائد التي انتشرت بين صفوف المعارضة الشيعيّة للسلطة الأُموية بعد استشهاد الإمام الحسين عليه السلام، وكانت اللسان المعبِّر عن الثورة والرفض بوجه التسلط الأُموي، والدعوة إلى إسقاط الحكم الجائر، كقصيدة ابن الأحمر، وقصيدة أعشى همدان...

 

 

The Effects Of Imam Al-°usayn’s Uprising On “The Concealed Poems”

Dr. Mu¦ammad J. °ab¢b al-Badr¡n¢

Like all other fields of life، poetry with all of its genres was greatly influenced by the overall revolution created by Imam al-°usayn’s reformative uprising whose illuminating rays were stretched so widely that they covered the life of the entire humanity. With regard to literature، the best to have expressed this huge changeover in the life of the Muslim community was the poetry known as “The Concealed Poems” that were composed during the Umayyad dynasty and، more precisely، after the martyrdom of Imam al-°usayn.

The current essay has been written in the light of this historical fact. It is thus divided into several chapters that cover the main topics. In the first chapter، the writer sheds light on the meaning and contents of the poetry known as “The Concealed Poems، ” proving that the reason behind composing such poems and then keeping them secret and hidden from the reach of the ruling authorities was that these poems represented secret statements and illuminating brochures secretly issued and distributed by the oppositionist parties for the purpose of encouraging the masses to revolt against the tyrannical ruling authorities and transferring the information necessary to the revolutionaries.

Out of these poems، the writer chooses three ones that were widely circulated among the lines of the Sh¢ʽite party that opposed the Umayyad tyrannical authority after the martyrdom of Imam al-°usayn، since these three poems particularly-such as the poem of Ibn al-A¦mar and that of Aʽsh¡ Hamd¡n-acted as the voice of the revolutionaries، expressed their objection to the Umayyad tyrannical ruling authorities، and called for dethroning this unjust rule.

 

الإمام الحسين عليه السلام في رواية بين القصرين لنجيب محفوظ

رؤية تحليلية

أ. م. د. وسام علي محمد حسين

لقد طاب للباحثة أن تختار إحدى روايات الروائي الكبير نجيب محفوظ، لتكشف عن ملامح الإمام الحسين عليه السلام وصورته في تلك الرواية المبدعة، وهي رواية (بين القصرين)، وهي واحدة من ثلاثية قصر الشوق والسكرية، فعقدت مقالها في مقدّمة، وتمهيد، ومحورين، وخاتمة.

 تناولت في التمهيد تاريخ الدولة الفاطمية في مصر، ودورها في نشر مذهب آل البيت عليهم السلام ، والشغف بالإمام الحسين عليه السلام.

وفي المحور الأوّل وقفت الكاتبة عند الإمام الحسين عليه السلام في ذاكرة نجيب محفوظ، كما تتبّعت شخصية الإمام الحسين عليه السلام في رواية بين القصرين.

وفي المحور الثاني تكلّمت عن الإمام الحسين عليه السلام في رحاب الأُسرة المصرية في رواية بين القصرين، مستنتجة أنّ نجيب محفوظ قد تمكّن من تصويرها ورسمها بريشة الفنان الحاذق! وتقديمها للقارئ بأُسلوب مؤثّر للغاية.

ثمّ أنهت الدراسة بخاتمة لخّصت فيها أهمّ ما توصّلت إليه من نتائج.

 

Imam Al-°usayn’s Character In Naguib Mahfouz’s “Palace Walk”;

An Analytical Study

Dr. Wis¡m ‛Al¢ Mu¦ammad °usayn

The author of the essay has been determined to choose one of the novels of Naguib Mahfouz، the famous Egyptian novelist، in order to reveal the features and portrait of Imam al-°usayn as depicted by the novelist in his prime novel، “Palace Walk، ” or “Bayn al-Qasrayn، ” which is one of his trilogy known as “The Cairo Trilogy” that is considered the prime work of his literary career. The essay is thus composed of an introduction، a preface، two main sections، and an epilogue.

In the preface to the essay، the writer sheds light on the history of the rulers of the Fatimid Dynasty in Egypt، their roles in spreading and promulgating for the Ahl al-Bayt Sect، and their passionate love for and fondness of Imam al-°usayn.

In the first section، the writer follows up the picture of Imam al-°usayn in the memory of Naguib Mahfouz and the character of the Imam in the novelist’s Palace Walk، while the second section is dedicated to discussing the position of Imam al-°usayn in the view of the Egyptian family as depicted in the Palace Walk. The writer then concludes that Naguib Mahfouz succeeded to depict and portray Imam al-°usayn’s character brilliantly and excellently through introducing the Imam’s character to the readers in such an extremely effective and moving style.

The essay is then concluded with an epilogue that comprises that most important results

 

 

الجمالية الفنّية في شعر الإمام الحسين عليه السلام

أ. م. د. مرتضى عبد النبي علي الشاوي

سلّط المقال الضوء على أهمّ مرتكزات البلاغة العربية في شعر الإمام الحسين عليه السلام ، والجمالية الفنّية الموجودة فيه، وارتأى الكاتب أن يقرأ شعر الإمام عليه السلام قراءة أكاديمية تطبيقية من جانب تحليلي، كما أنّه قسّم هذه المرتكزات في كلام الإمام عليه السلام إلى عدّة أقسام أساسية:

الصور التشبيهية، والصور المجازية، والمجاز العقلي، والمجاز المرسل، والصور الاستعارية... وغيرها من العناوين التي بحثها هنا بحثاً تحليلياً مفصّلاً.

كما أنّه بحث الظواهر الفنّية في عنوان مستقل، وذكر أنّ لهذه الظواهر الجمالية الفنية عدّة أقسام: من قبيل التصوير الغيبي، والحوار القصصي... وأنهى مقاله بخلاصة ذكر فيها أنّ الهدف من هذه القراءة هو تسليط الضوء على جانب إبداعي من حياة الإمام عليه السلام الأدبية، وهي وقفة بلاغية بيانية نستشفّ منها البُعد الجمالي الذي ينضوي عليه كلّ نتاجه الشعري، على الرغم من قلّته، وكون حياته مشحونة بالأحداث السياسية التي انتهت باستشهاده، مما يكشف أنه عليه السلام كان يتمتّع بالاقتدار الفنّي في التعبير.

 

Artistic Beauty In Imam Al-°usayn’s Poetry

Dr. Murta¤¡ A. ‛Al¢ al-Sh¡w¢

The writer of the essay sheds light on the most important pillars of Arabic rhetoric and the artistic aspects of beauty found in Imam al-°usayn’s poetry and decides to peruse the Imam’s poetry in an analytically academic and applied way، thus classifying these rhetorical pillars found in the Imam’s words into a set of basic figures of speech، such as simile، metaphor، mental trope، synecdoche، and allegory as well as other figures of speech that the writer discusses analytically and in details.

Discussing analytically the artistic features of Imam al-°usayn’s poetry in an independent chapter، the writer affirms that these artistic and aesthetic features can be classified into several categories، such as unseen imaging and narrative dialogue.

The writer then concludes the essay with a summary comprising that the purpose behind writing this essay and re-reading Imam al-°usayn’s poetry from this very angle is to shed light on one of the creative aspects of Imam al-°usayn’s personality; that is، literature. Thus، the essay has come in the form of stopping at a rhetorical and oratorical station of the Imam’s life to infer the aesthetic aspect included in his poetic works despite their little number، since his lifetime was full of political events that ended up with his martyrdom، proving that Imam al-°usayn enjoyed artistic and aesthetic capability of expressiveness and articulacy.

 

 

انعكاس القیم الثوریة في الشعر الحسیني المعاصر

د. رقیة رستم بور ملکي

ما زالت النهضة الحسینیة تُعدّ من أبرز مصادر إلهام الشعراء في مختلف الجوانب الفکریة والسیاسیة والإنسانیة علی مرّ التاریخ، ولها الأثر الکبیر في تقویة روح التضحیة والمقاومة، ومکافحة الاستبداد؛ ذلك أنّ قضیة الثورة الحسینیة دخلت في ضمیر الإنسان ووجدانه، واستطاع الشعراء المعاصرون تصویر واقع المجتمع باستلهام نفس الإمام الحسین عليه السلام الأبیّة، وتضحیته بنفسه وأصحابه.

اعتمد البحث علی المنهج الاستقرائي التحلیلي في قراءة النصوص الشعریة السیاسیة الثوریة، التي تنبعث من روح مضامین الفکر الحسیني، واتّخذ نماذج شعریة من تجارب الشعراء المعاصرین، لا سیّما العراقیین؛ حيث نهل الکثیر من الشعراء والأُدباء من معین ثورة الحسین عليه السلام المجیدة، فأبدعوا في تجاربهم الشعریة حول تلك القیم الخالدة المشرقة، وأیقظوا بذلك همم المسلمین.

 وقد توصّلت الباحثة إلی بعض النتائج من هذه الدراسة، منها: أنّ عاشوراء وثورة الإمام الحسین عليه السلام تمثّل خطراً على سلطة الاستبداد السیاسي، وأنّ الشعراء اتّخذوا جانب المعارضة السیاسیة لإصلاح الأُمور ومکافحة الظلم والفساد، وغيرها من النتائج.

 

Reflection Of Revolutionary Values On The Modern Poetry On Imam Al-°usayn

Dr. Ruqayyah Rustam P£r-Malak¢

Characterized by universality and everlastingness، Imam al-°usayn’s reformative uprising has always been one of the most eminent sources of inspiration for poets in the various fields of life، including ideational، political، and humanitarian aspects، throughout the history of humanity. It has also played the most important part in boosting spirits of self-sacrifice and resistance and struggling against despotism and tyranny. This is so because the reformative and revolutionary issue of Imam al-°usayn has penetrated into man’s depth and conscience. Recent and modern poets have succeeded to portrait aesthetically the community in its most obvious and factual image، inspiring that from Imam al-°usayn’s spirit of wrong-rejecting as well as his companions and his spirits of self-sacrifice for the truth.

The current essay is written in the deductive-analytical style due to which the writer has re-perused the political and revolutionary poetic texts in an investigative way، proving that the revolutionary images and spirit found in those poetic texts are all inspired and derived from the revolutionary ideology of Imam al-°usayn along with all of its contents. The writer thus cites some poetic samples، the majority of which are written by poets from Iraq، to prove that those poets، as well as many other men-of-letters، have derived from Imam al-°usayn’s glorious revolution whatever they could; therefore، they have produced magnificent poetry that revolves around the Imam’s everlasting and brilliant values embodied by him throughout the different chapters of his uprising. Thus، those poets، through their literary works featured by a revolutionary spirit، have succeeded to awaken the Muslim nation and persuade the masses into acquiring the values and principles of Imam al-°usayn.

The writer finally concludes a number of results، the most important of which are that the ʽªsh£r¡' Day-i.e. the day of Imam al-°usayn’s martyrdom-and Imam al-°usayn’s uprising stand for the most menacing danger to the despotic ruling authorities and that poets who composed poetry about Imam al-°usayn and his uprising joined the political opposition just for the purpose of contributing to reforming the affairs of the community and struggling against wrongdoing and corruption.

 

 

استلهام الثورة الحسينية في القصيدة العينية للجواهري

دراسة تحليلية

أ. م. د. عدنان كاظم مهدي

أ. م. د. صادق فوزي دباس

إنّ للفكر الحسيني بصمة على الأجيال المتعاقبة، من حيث استلهام الهمم، وما يحتويه من قيم نبيلة ومبادئ عظيمة، فكان منطلقاً لكثير من الطاقات الفكرية والأدبية والنهضوية، لتكتب وتثور وتتعلّم من الثورة الحسنية. من هنا ارتأى الباحث أن يختار عينة شعرية كتبها شاعر العرب الأكبر الجواهري، الذي استلهم شعره من الثورة الحسينية، فقرّر أن يدرس قصيدة الجواهري العينية دراسة تحليلية؛ لاستنباط واستظهار القيم والمبادئ التي نادى بها الإمام الحسين عليه السلام ، فجاء البحث مقسّماً على مقدّمة وثلاثة مباحث:

تناول في المبحث الأوّل اللوحة الافتتاحية (الاستذكار)، وفيه استعرض استذكار الشاعر ليوم الطف وما جرى فيه، ووقوفه على القبر الشـريف، ومناجاة الإمام الحسين عليه السلام ، واستذكار تفاصيل معركة الطف.

وفي المبحث الثاني لوحة الاستنهاض (المزاوجة بين الماضي والحاضر)، وهي مكمّلة للوحة الأُولى، وهنا تتأجّج مشاعر الثورة والدعوة لتغيير الواقع الفاسد.

 وجاء المبحث الثالث تحت عنوان لوحة الختام (الإيمان واليقين)، وهي خلاصة الاستلهام والاستنهاض، ويصل الشاعر من خلالها إيماناً واعتقاداً إلى نتيجة مطلقة حتمية، وهي ضرورة الإيمان بفكرة الثورة الحسينية، والردّ على مَن يشكّك في أهدافها وقيمها، وإيصال ذلك إلى المتلقي.

ومن ثمّ أعقب تلك المباحث بخاتمة تضمّنت أهمّ النتائج المنشودة.

 

 

Inspirations From Imam Al-°usayn’s Uprising In Al-Jaw¡hir¢’s Poem: “I Believe In Al-°usayn”; an analytic study

Dr. ʽAdn¡n K¡¨im Mahd¢

Dr. ¯¡diq Fawz¢ Dabb¡s

Imam al-°usayn’s revolutionary and informational ideology has left its impact on the successive generations، stimulating them into determination on resisting the tyrants and wrongdoers، through the noble values and magnificent principles theoretically held by that uprising and practically embodied in the situations، attitudes، and conducts of Imam al-°usayn throughout the progress of his uprising. These values and principles were the starting point of many ideological، literary، and revolutionary energies that inspired men-of-letters to revolt، learn from، and write about Imam al-°usayn’s reformative uprising.

The writers of the current essay have chosen as a sample Mu¦ammad Mahd¢ al-Jaw¡hir¢’s famous poem: “I believe in al-°usayn، ” to study it analytically in order to deduce and bring to surface the values and principles of Imam al-°usayn’s uprising and prove that these values have inspired the poet to compose this magnificent poem.

The essay thus comprises an introduction and three chapters. The first chapter، which is tantamount to an exordial portrait، speaks of the poet’s recalling the day of Imam al-°usayn’s martyrdom along with all of its tragic events، followed by the poet’s stopping at the holy tomb of Imam al-°usayn and speaking confidentially with him، and concluded with recalling all the details of the Battle of al-±aff that ended with the Imam’s martyrdom.

In the second chapter، which is supplement to the first one، the writers depict a portrait of combination of the past and the present، through exciting revolutionary feelings and calls for changing the corrupt state of affairs.

Entitled، “Faith and Certainty، ” the third chapter is a summary of inspiration and calls for revolution. Through these two factors of faith and certainty، the poet reaches at an inevitable، final result; that is، it is necessary to believe in the ideology of Imam al-°usayn’s reformative uprising، to refute all those spurious arguments that are raised against the goals and values of this blessed uprising، and to convey all that to the recipients.

Finally، the writers conclude the essay with an epilogue comprising the most important results.

 

 

السمو الإنساني في الشعر الحسيني عند شعراء القرن الرابع الهجري

أ. م. د. سناء هادي عباس

يصوّر البحث تجسيد شعراء القرن الرابع الهجري لأثر واقعة الطف، وموقف أبي عبد الله الحسين عليه السلام وأصحابه في الارتقاء بالنفس الإنسانية إلى درجات السمو الفكري والتربوي والأخلاقي، ومحاولة تغيير الذات الإنسانية من واقعها المنحدر، ومن مستنقع الضلالة والتيه والتكبّر وطواعية الهوى، إلى واقع جديد تغمره المعاني الإنسانية السامية الخالدة، لا سيّما البعد عن الهوى والإيثار.

 

 

Human Sublimity In The Fourth Century Poems On Imam Al-°usayn

Dr. San¡' H¡d¢ ʽAbb¡s

The essay depicts how the poets of the fourth century of Islam typified in their poems the Event of al-±aff and how they expressed poetically the attitudes of Imam al-°usayn and his companions towards exalting human self to the highest rank of intellectual، educational، and ethical sublimity، as well as their attempts and efforts to save humans from their deteriorating state of affairs and from the bogs of deviation، arrogance، and submission to personal whims in which they sank، and raise them to a new situation enfolded by the everlasting values of true humanity، especially adoption of altruism and aloofness from following personal caprices.

 

 

المجاز في كلام الإمام الحسين عليه السلام

أ.م. د. حسن عبد المجيد عباس الشاعر

من مواطن الجمال التي يُذهل بها أهل اللغة، من أهل الدراية بسحر اللغة العربية الفصحى، ودقّة أدائها، ونظم كلماتها، استعمال المجاز بقسميه العقلي والمرسل، وكان هذا واضحاً جليّاً في كلام الإمام الحسين عليه السلام عبر خطاباته الرائعة الرنانة.

ومن هنا أراد الباحث عرض مواطن المجاز في كلام الإمام الحسين عليه السلام مبتدئاً مقاله بخطب الإمام ورسائله، وكلماته القصيرة، التي جمعها من مظانّها؛ ليكون القارئ قريباً منها، ومن ثمّ عرض المجاز في الخطب الشريفة في مبحثين:

 أوّلهما: يختص بعرض المجاز في اللغة والاصطلاح.

 وثانيهما: الدراسة التطبيقية.

 

 

Metaphor in Imam al-°usayn’s Language

Dr. °asan A. ʽAbb¡s al-Sh¡ʽir

Arab linguists and those experienced in and acquainted with the arts and rhetorical aspects of Arabic language، which has its own idiosyncratic charm and eccentric appeal، usually marvel at the aesthetic features of this language which is distinctively characterized by fineness and accuracy of its fluency، systematicity of its words، and frequent usage of metaphor in its two genres; namely، mental trope and synecdoche. This fact can manifestly be seen in Imam al-°usayn’s brilliant and echoing speeches.

On the basis of this fact، the writer of the current essay attempts to underscore the metaphor and the metaphoric statements in Imam al-°usayn’s speeches، opening the essay with the Imam’s addresses، epistles، and maxims، as he quoted from their sources، so that the reader may be as close as possible to these words.

The writer then moves to displaying metaphor in Imam al-°usayn’s speeches through two points of discussion، the first point is dedicated to defining metaphor lexically and terminologically، and the second is an applied study of metaphor.

 

المنظومة القيمية والأخلاقية في النهضة الحسينية

م. م. سنان سعيد جاسم

ما يجري في العالم من أزمة أخلاقية، وتأثيرها في القيم الإسلامية، يرجع في الكثير من أسبابه إلى اختلاف البيئات الاجتماعية، وهذا الاختلاف أدّى إلى عدم انسجام في المنظومة الأخلاقية القيمية لكلّ مجتمع، ومن هنا لا بدّ أن تكون الصلة قويّة بين القيم الأخلاقية والدين؛ لأنّ الدين مصدر كلّ القيم الروحية والخلقية، ويكاد المفكّرون والعلماء والمربّون يتفقون على أنّ النهضة الحسينيّة تعدّ الهدف الأسمى للتربية والتعليم.

ولأجل ذلك عقد الكاتب هذا المقال ليتناول فيه المنظومة الأخلاقية والقيمية في النهضة الحسينية، ودورها في البناء التربوي، وبناء الإنسان المعاصر، فبحث عدّة عناوين، ليثبت أن النهضة الحسينية تمثّل التربية والتعليم، ولا يأتي النضج الأخلاقي الحسيني إلّا بالتعليم والتثقيف، وتتبّع طرقاً تربوية جديدة من شأنها أن تنهض بالواقع التربوي، مستلهمة من الواقع الحسيني.

 

 

The System of Values and Ethics

in Imam al-°usayn’s Reformative Uprising

Sin¡n Saʽ¢d J¡sim

The writers of the essay deal with a purely stylistic topic that is based on studying analytically the counteractant reference style in Imam al-°usayn’s speeches and addresses. Upon discussing this topic، which is an outlook on what is beyond Imam al-°usayn’s texts، the researchers put emphasis on a number of introductory issues، starting with the mechanisms of reference style and proving that the very reference mechanism discussed in the essay represents the first and most important element of literary cohesion.

Discussing the tools of reference، the writers mention a big number of tools through which other ideas than those mentioned openly in the texts can be understood.

The research is then focused on the counteractant reference style in the speeches and addresses delivered by Imam al-°usayn on the ʽªsh£r¡' Day، the day of his martyrdom. The writers، using clear-cut demonstrations and points of evidence، prove that Imam al-°usayn used the style of counteractant reference for expressing certain notions and meanings that he did not want to say publicly. Thus، the counteractant reference in these addresses and speeches was of the kind of the exophoric reference although it combined two stylistic approaches; namely، a syntactic-grammatic approach and a pragmatic approach.

At the end of the essay، the writers conclude that the counteractant reference style in Imam al-°usayn’s addresses and speeches acted as duets of exophoric meanings required by the context and the situation in which Imam al-°usayn was put; therefore، he had to adopt the style of indirect reference and to keep himself away from a direct reference to the messages carried by his addresses and speeches.

 

 

تجلّيات قِيم واقعة الطف في النصّ الشعري

أ. م. د. سجا جاسم محمد

 د. أنوار مجيد سرحان

لا يخفى أنّ أدب الطف أدبٌ مفعم بطيف واسع من القيم العربية والإسلامية، التي تعكس العديد من القيم والمبادئ الأُخرى التي حوتها النصوص الشعرية؛ ممّا يدلّ بوضوح على عمق هذه الواقعة، وعلى أبعادها ومبادئها التي ترسّخت في نفوس الشعراء، واستمرّت إلى يومنا هذا، فكان النصّ الشعري أداة فعّالة للإفصاح عن تلك القيم بوضوح كافٍ، كما أنّها مصدر مهم من مصادر الاعتزاز بهذه الواقعة، وما تحمله من معانٍ وقيم.

ولهذا يرى المقال أنّ واقعة الطفّ قد أصبحت عند الشعراء أساساً لمادة شعرية خصبة، تجلّت عن العديد من القيم، وقد بيّن المقال بعد عرضه لمجموعة من النصوص الشعرية كمّية ونوعية القيم التي حملتها النهضة الحسينية على مدار الزمان، وقد استوحاها من تلك النصوص الشعرية.

 

 

Values Of The Al-±aff Event Manifested In Poetic Texts

Dr. Saj¡ J¡sim Mu¦ammad

Dr. Anw¡r Maj¢d Sar¦¡n

Evidently، the literature written about the event of Imam al-°usayn’s martyrdom during the Battle of al-±aff is fully replete with a wide range of Arab and Islamic values that reflect a big variety of principles and attitudes contained in poetic texts، thus clearly indicating that the event of Imam al-°usayn’s martyrdom has profoundly been touching the feelings of the masses and has been characterized by many dimensions، aspects، and principles that are deeply rooted in the mentalities of poets up to the present day. For this reason، poetic texts have always been acting as the most effective style of expounding on these values in the most obvious way and as one of the important sources of taking pride in that event along with all of significances and principles it holds.

The writer of the current essay believes that al-±aff Event has in the view of poets become the basis of any poetic productive matter that may stand for a manifestation of a big number of revolutionary and humanitarian values.

Citing a collection of poetic texts، the writer of the essay shows obviously the quantity and quality of values held by Imam al-°usayn’s reformative uprising throughout the history of humanity - a fact inspired by the writer from the quoted poetic texts.

 

 

(مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلاً)

دراسة في أبعادها الإصلاحية

م. د. كواكب باقر الفاضلي

قدمت لنا الباحثة مستوحية من عبارة سيدتنا الحوراء سلام الله عليها: «ما رأيت إلّا جميلاً» مقالاً حاولت من خلاله أن تربط بعض ما يحدث في الواقع الحالي بواقعة الطف العظيمة، ووضع علاج لحالة التوحّش وسيادة العنف السائد على الأرض عبر الجملة الماضية، فكانت خطّة بحثها، كالآتي:

المبحث الأوّل: تناول (الجانب الفنّي للنص)، وفيه عرضت مناسبة النص، ومصادره التاريخية، مع تحليل لبعض المقامات من المحاورة، ثمّ تعريف الجمال بشكل موجز.

المبحث الثاني: وقد تناول أثر صناعة الجمال في تصحيح مسار العنف، وفيه عرضت تأثير دعوى السلم والعمل بها في وقف مسار العنف من الاستمرار في الأعمال التي لا تؤدّي إلّا إلى الخراب والدمار، والمزيد من الدماء.

المبحث الثالث: وقد تطرق إلى الإصلاح النفسي والأخلاقي في تحقيق السلم والأمان، وأثر هذا النص من الناحية النفسية والاجتماعية، ووصلت الكاتبة إلى أنّ هذا النص الشريف هو بمثابة العلاج لثقافة العنف والإرهاب، ولا بدّ أن نرى الواقع بعيون سيدة الطفّ زينب سلام الله عليها؛ لتحقيق كلّ ما جاءت لأجله واقعة الطف.

 

 

Lady Zaynab’s Famous Word: “I Saw Nothing But Beauty;”

A Study Of The Word’s Reformative Outlooks

Dr. Kaw¡kib B¡qir al-Fa¤l¢

The idea of the current essay is derived from Lady Zaynab’s famous word، “I saw nothing but beauty، ” which she said as an answer to the malicious question of the tyrannical ruler who tried to gloat at her misfortune of the martyrdom of Imam al-°usayn، his family members، and his companions. The essay is thus an attempt to link between the great events of the al-±aff Day - i.e. the day of Imam al-°usayn’s martyrdom-and the current state of affairs experienced by the human communities. The writer thus tries to impede the currently experienced state of social savagery and the dominance of violence on the entire globe by means of the aforesaid word of Lady Zaynab. For doing this mission، she follows a plan in writing the current essay، dividing it into three parts، as follows:

The first part discusses the artistic and rhetorical aspects of the word under discussion; so، the writer displays the surroundings of Lady Zaynab’s declaring this word، the historical sources and reference books where it is mentioned، and an analysis of some features of the dialogue within which this word was said. The writer then gives a brief definition of the word، ‘beauty’ mentioned by Lady Zaynab.

The second part of the essay discusses the effects of beauty and the making of it on correcting the course to violence. Thus، the writer elaborately proves the great influence of calls to peace on violence and the big roles played by such calls in breaking down the paths to violence and stopping its march towards more destruction، ruination، and bloodshed.

In the third part، the writer alludes to the important role of self-reformation and commitment to ethicality in the achievement of global peace and security. She then moves to underscoring the psychological and sociological impacts of Lady Zaynab’s word on the issue of struggling against violence. The writer thus concludes that this word acts as the remedy for the maladies of terrorism and violence; therefore، it is necessary to see the actual state of affairs through the eyes of Lady Zaynab who، through her extraordinary attitudes، contributed greatly to achieving the goals of Imam al-°usayn’s reformative uprising and struggle against tyranny and wrongdoing.

 

 

 

المؤسسة الجامعية وأهميتها في غرس القيم التربوية والأخلاقية

المستوحاة من النهضة الحسينية

م. د. ميثم عبد الكاظم هاشم الساعدي

رأى الباحث أنّ هناك دوراً مهمّاً يقع على عاتق المؤسسة الجامعية لغرس القيم والمبادئ التربوية للنهضة الحسينية في نفوس الطلاب في ظلّ الواقع الحالي؛ لما تحويه النهضة الحسينة من مبادئ وأخلاق تقوّم الفرد والمجتمع.

من هنا انطلق الكاتب في عدّة عناوين لإيضاح الطرق والأساليب التي من شأنها أن تغرس القيم الحسينية في الإنسان الجامعي وغيره.

 فذكر أنّه لا بدّ أوّلاً أن نتعرّف على مفهوم القيم ومفهوم التربية، ونتعرّف ثانياً على التربية في الإسلام، ونعطف الكلام إلى القيم التربوية في النهضة الحسينية ثالثاً.

كما أنّه ذكر أنّ هناك دوراً للجامعات في غرس قيم النهضة الحسينية لدى الطلبة، وتحقيقاً لذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي القائم على التحليل والتفسير، وجمع الحقائق والمعلومات والملاحظات عنها، ووصف الظروف الخاصّة بها، وتقرير حالتها كما هي عليه في الواقع.

واختتم الباحث مقاله بمجموعة من النتائج والتوصيات، من أهمّها الدعوة لعقد النـدوات والمـؤتمرات والحلقـات النقاشـية التـي يُـسهم فيهـا الأساتذة والطلبة؛ لمناقشة القيم الإسلامية بشكل عام، ودور النهضة الحسينية في إحيـاء هذه القيم بشكل فعلي، وتضمينها جوانب مـن حيـاة الإمـام الحـسين وأهل بيته وأصحابه عليهم السلام.

 

 

The Key Role Of University In Implanting The Educational And Ethical Values Inspired From Imam Al-°usayn’s Reformative Uprising

Dr. Maytham A. H¡shim al-S¡ʽid¢

The writer of the current essays believes that university، as a faculty of education and teaching، must undertake a key role in the significant mission of implanting the values and principles of Imam al-°usayn’s reformative uprising in the mentalities of the students، especially in the present day، which is characterized by special conditions that surround and influence not only the students of universities but also all members of the community. This is so because Imam al-°usayn’s reformative uprising holds such a big set of principles and values that can foster both individuals and communities.

Based on this presumption، the writer discusses several topics، intending to explain some methods and techniques through which it is possible to implant the values and principles of Imam al-°usayn’s uprising in the mentalities of not only students of universities but also all individuals of the society. He thus underscores the fact that it is، initially، necessary to understand the terms used in this essay، such as ethical value and education، and then get to know the features of Islamic education، before moving to discussing the educational values in Imam al-°usayn’s reformative uprising.

The writer also emphasizes that universities are expected to play a very important role in the process of implanting the values and principles of Imam al-°usayn’s uprising in the mentalities of their students; and in order to explain this idea as elaborately as possible، the writer uses the descriptive methodology that is based on scientific analysis and explanation after he has collected all data، facts، and notices appertained to the subject matter of the essay، described analytically the surroundings of the issue، and reported its actual state of affairs as exactly as they are.

The essay is then concluded with a set of results and recommendations، the most important of which is a call for holding forums، conferences، and debates by the participation of both instructors and students of universities in order to discuss the Islamic values generally and the role of Imam al-°usayn’s reformative uprising in actively reviving these values and to highlight Imam al-°usayn، his family members and his followers’ putting into practice these values and practices.

 

 

دور المرجعية الدينية في إصلاح الواقع العراقي

السيد السيستاني أُنموذجاً

د. الشيخ أحمد علي عبود الخفاجي

لقد تقلّدت المرجعية الدينية وظائف وواجبات عديدة، جعلتها تحمل أمانة الرسالة المحمدية، ومارست الأدوار والمواقف والمراحل ضدّ حركة الانحراف والتدهور مثلما مارسها أئمّة أهل البيت عليهم السلام.

من هنا عقد الكاتب مقاله هذا متخذاً من سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) أُنموذجاً للمرجعية الدينية الحكيمة، المرجعية التي طالما رعت الإصلاح في الواقع الشيعي في العموم، والعراقي بالخصوص، فوزّع مقاله على تمهيد، وثلاثة مباحث وخاتمة:

 فذكر في التمهيد السيرة الذاتية والملامح الفكرية للسيد السيستاني.

 وعرض في المبحث الأوّل مواقف سماحة السيد من الاحتلال، وما حصل من أزمات داخلية، وكيف تعامل السيد معها، وأهمّ الفتاوى التي أصدرها، من تحريم نهب ممتلكات الدولة، وتحريم الانتقام، والاحتراب الداخلي، وغيرها...

وعرض أيضاً في المبحث الثاني موقف سماحة السيد السيستاني من دستور جمهورية العراق لسنة (2005م)، وكيف كان له الدور البارز في تغليب مصلحة الشعب العراقي بكلّ أطيافه على أيّ مصلحة أُخرى، سواء كانت إقليمية أو حزبية.

وذكر في المبحث الثالث مواقف السيد السيستاني من الانتخابات البرلمانية الأُولى، كما أنّه أكّد على أنّ وجود القوات المحتلّة في العراق غير شرعي، لكن المعركة لأجل استقلال العراق ـ في نفس الوقت ـ بحاجة إلى العقلانية.

واختتم الكاتب مقاله بذكر مجموعة من النتائج التي توصّل إليها

 

 

The Role Played By The Religious Referential Authority In Reforming Iraq’s True Conditions

Dr. A¦mad ‛Al¢ A. al-Khaf¡j¢

The supreme religious referential authorities، due to the many significant and serious duties and missions they have taken upon themselves to assume، have been entrusted with the mission of safeguarding، defending، and promulgating for the Holy Prophet Mu¦ammad’s mission; therefore، this authority، whether represented by one person، several persons، or a body، has played important parts and taken many decisive attitudes towards the movements of deviation and religious deterioration. In fact، these very roles had been played by the Holy Imams of the Ahl al-Bayt.

On the ground of this fact، the writer of the current essay has decided to write about His Eminence the Grand Ayatollah Sayyid ʽAl¢ al-S¢st¡n¢ in his capacity as the best example of the wise religious referential authority who has always had his eyes on the conditions of the Sh¢ʽah in general and the Sh¢ʽah of Iraq in particular and worked painstakingly for reforming these conditions.

The essay is thus divided into a preface، three parts، and an epilogue.

In the first part، the writer shows the attitudes of Sayyid al-S¢st¡n¢ to the 2003 American invasion of Iraq، highlighting the internal crises that were provoked as a result of the invasion and the ways His Eminence treated therewith. Thus، the writer refers to the most important verdicts issued by Sayyid al-S¢st¡n¢ during that stage، such as his verdicts of forbidding looting the public properties، forbidding revenge-based retaliation، forbidding clashes between the different sects and ethnic groups of the Iraqi people… etc.

In the second part، the writer presents Sayyid al-S¢st¡n¢’s attitude to the 2005 Constitution of Iraq where he played the major role in preferring the public interests of the Iraqi people، along with all of their religions، sects and ethnic groups، to the other less important interests، be they provincial or sectarian.

His Eminence Sayyid al-S¢st¡n¢’s attitude to the first Iraqi parliamentary elections is discussed in the third part of the essay، where the writer cites Sayyid al-S¢st¡n¢’s famous verdict of judging the existence of the U.S. occupying forces in Iraqi to be illegal. Yet، he confirmed that any armed struggle for the independence of Iraq needs very much rationality and contemplation.

The essay is then sealed with a set of results concluded by the writer.

 

 
 
البرمجة والتصميم بواسطة : MWD