1439 / ربیع‌الاول / 6  |  2017 / 11 / 25         الزيارات : 484111         صلاة الصبح |         صلاة الظهر والعصر |         صلاة المغرب والعشاء |

خلاصة المقال

تطوّر المراسم الحسينيّة في كتاب (تراجيديا كربلاء)

نقدٌ وتحليل

الشيخ صباح عبّاس الساعدي

يمثّل هذا المقال قراءة نقدية للفصل الثالث من كتاب (تراجيديا كربلاء) للدكتور إبراهيم الحيدري، الذي تناول فيه (العوامل المؤثرة على تطور مراسيم العزاء في العراق).

فقد أشار الكاتب في المدخل إلى أن ظاهرة التطور في الشعائر تُعتبر أمراً طبيعياً فيما لو كان ذلك ضمن النطاق الذي يحفظها من التلاعب والتحريف. ثمّ انتقل بعدها إلى بيان الملاحظات الواردة على ما أسسه الحيدري في الفصل الثالث من كتابه، فذكر الملاحظة الأُولى المتمثلة بالرؤية الخاطئة حول العلاقة بين تطور مراسم العزاء والصعوبات الاجتماعية والاقتصادية والسياسية، فانتقد الباحث هذا الربط الذي يؤدّي إلى الحكم بأن الشعائر الحسينية ليس لها القابلية على التطور الذاتي، وهذا ما يخالف الوثائق التاريخية التي تُثبِت أن التوسع في الشعائر إنما بلغ ذروته بعد رفع الخناق عن أتباع أهل البيت(عليهم السلام).

ثم انتقل بعد ذلك إلى الملاحظة الثانية المتمثلة بالنظرة الضيّقة تجاه المجتمع العراقي عموماً والمذهب الشيعي خاصةً؛ ممّا يدلّل على عدم اطلاع الحيدري على جاذبية المذهب الشيعي وقابليته لاستقطاب الآخرين؛ إذ اعتبر أن التحول المذهبي لبعض القبائل العراقية إلى التشيّع كان سببه تناغم التشيّع مع ظروفهم القاسية والمأساوية. وقد ردّ الكاتب هذا المدّعى معلّلاً بأن المؤهّلات والجاذبية في المذهب الشيعي لم تكن ناتجة عن أمرٍ غيبي فحسب، بل كانت نتيجةً لتعليمات أئمة أهل البيت(عليهم السلام)، وقد عرض الكاتب نماذج من هذه التعليمات القيّمة.

 

Development of the Ceremonies of Commemorating Imam al-°usayn’s Martyrdom in the Book: Tragedy of Karbal¡';

Critique and Analysis

Shaykh ¯ab¡¦ ʽAbb¡s al-S¡ʽid¢

The essay is a critical reading of Chapter Three of Dr. Ibr¡h¢m al-°aydar¢’s book: Tragedy of Karbal¡'، which deals with the factors affecting the development of the consolation ceremonies in Iraq.

In the preface، the writer has stated that the developments witnessed by the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom must be considered natural if such developments are maintained within a frame that keeps them away from abuse and distortion.

Discussing a number of points raised against the foundations created by al-°aydar¢ in Chapter Three of his book، the writer mentioned that the first note to be highlighted is the mistaken view appertained to the correlation between the development of these rituals and the political، social، and economic hardships suffered by the people. Criticizing this claimed correlation، which means that the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom are incapable of self-growth، the writer confirms that this claim is in clear-cut violation of many historical documents that proved that expansion in these rituals attained its climax immediately after the suppression imposed by the ruling authorities on the followers of the Ahl al-Bayt was removed.

With regard to his second note، the writer criticized the author’s narrow-minded view of the Iraqi community generally and the Sh¢ʽah Sect particularly، which indicates، amongst many things، that the author failed to regard the attractiveness of the Sect and its capability of drawing the others towards it، especially when the author claimed falsely that the conversion of some Iraqi tribes to Sh¢ʽism was only because this sect matched their hard and tragic conditions of living. Refuting this false claim، the writer justified that such conversions took place as a result of the qualifications and attractiveness of Sh¢ʽism، which were arisen from not only Divine planning but also the teachings of the Holy Imams of the Ahl al-Bayt. The writer finally reviews samples of these golden and precious teachings.

 

 
 
البرمجة والتصميم بواسطة : MWD