1439 / محرم / 1  |  2017 / 09 / 22         الزيارات : 422663         صلاة الصبح |         صلاة الظهر والعصر |         صلاة المغرب والعشاء |

خلاصة المقالات

مسيرة الإصلاح في الشعائر الحسينيّة

الشيخ قيصر التميمي

استعرضنا في هذا المقال حركة الإصلاح في الشعائر الحسينية، التي تشكّلت بصورة واضحة ومعلنة ومدروسة منذ أربعة قرون تقريباً، وفي بدايات عصر الحكم الصفوي، بريادة الواعظ الكاشفي، وبصورة توسّعية تنموية، واستمرّت هذه الحركة التنموية بالتوسّع إلى القرن الثالث عشر الهجري، وكانت البدايات من فتاوى الميرزا القمي، ثم امتدت إلى زمن الفاضل الدربندي، حيث تصدّى لدعم التوسعة والتطوير والتنويع في الشعائر الحسينيّة، في ظل الحكومة القاجاريّة، وبأُسلوب اجتهادي فريد من نوعه.

وفي ردّة فعل معاصرة أو متأخرة، تصدّى بعض العلماء في حركة معاكسة للتثقيف على ما يرونه تهذيباً وإصلاحاً في الشؤون الحسينية، وكان في صدارتهم المحدّث النوري، ثم تلاها حركة أُخرى داعمة لحركة التوسعة والتجديد في الشعائر، في ردّة فعل مضادّة للحركات التصحيحية، وهكذا استمرّ السجال والاختلاف في الرؤى بين موسّع ومهذّب إلى يومنا الحاضر.

ثم انتقلنا للحديث عن هذه الحركة الإصلاحية في محورين:

الأوّل: الإصلاح في الشعائر الحسينية انطلاقاً من المسؤولية تجاه الدين والحكم الشرعي.

حيث شغلت حركة الإصلاح في هذا المحور ـ توسعة أو تهذيباً ـ هموم العلماء والباحثين منذ أربعة قرون تقريباً، وكان هدفها الأبرز هو الدفاع عن الدين والحفاظ على حرمة الأحكام والقوانين الشرعية. وذكرنا في ختام المحور جملة من التوصيات المهمّة التي ينبغي الالتزام بها للإصلاح الديني في الشعائر الحسينية.

الثاني: الإصلاح في الشعائر الحسينية من منطلقات عقلانية وإنسانية.

وانطلقنا في الحديث عن هذا المحور باتجاهين متغايرين:

الاتجاه الأوّل: الحركة العقلية والعقلانية الداعمة للمنظومة الدينية.

والاتجاه الثاني: الحركة العقلية والعقلانية بعيداً عن المنظومة الدينية والأدلجة بشكل عام.

وبعد البيان والإيضاح، أكّدنا الأهميّة القصوى لهذا الاتجاه، مع ندرة البحوث والدراسات المختصّة، فعلى العلماء والباحثين في مجالات العلوم الإنسانية والبشرية ذات الصلة، أن يبذلوا قصارى جهدهم ـ كلّ بحسب اختصاصه ـ للعمل الجادّ على تطوير وإصلاح وبناء الشعائر الحسينية في مجالاتها الإنسانيّة.

ولا نشكّ بالفائدة العظيمة والتأثير البالغ والبنّاء لرسالة أو أُطروحة أو مقال أو كتاب أو موسوعة، تختصّ بالطقوس والشعائر الحسينية، وتدرسها دراسة إنسانيّة علمية مختصّة ومحايدة، بعيدة عن كافّة أشكال الأدلجة ومظاهرها، وتأثيرات المعتقد والفتاوى والأحكام الشرعية، سلباً أو إيجاباً.

 

 

Progression of Reformation in the Rituals of Commemorating Imam al-°usayn’s Martyrdom

Shaykh Qay¥ar al-Tam¢m¢

In this essay، the writer reviews the reformative movement in the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom، proving that this movement has been clearly، publicly، and strategically launched four centuries ago، precisely in the beginning of the Safavid rule at the hands of al-W¡ʽi¨ al-K¡shif¢، who adopted this method expansively and developmentally. This developmental movement kept on expansion up to the thirteenth century of hegira due to the famous verdicts of M¢rz¡ al-Qumm¢. The movement continued to the age of al-F¡¤il and Darband¢ who enthusiastically supported the movement through developing and creating variety in the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom under the shade of the Qajar government، depending upon a unique academic way.

Due to a later، or a recent، reaction to his efforts، some scholars—at top of whom was al-Mu¦addith al-N£r¢، led a reversal movement of education، claiming that they were determined to lead a movement of trimming and reforming the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom. Following، other trends appeared to support the movement of expansion and revivification of these rituals، as a reaction to the previous so-called corrective movements. In this way، dispute and disagreement in views lasted to the present day، which has witnessed two different trends; one calling for expansion in these rituals and the other calling for restricting them to certain acts.

The writer them moves to discussing the reformative movement of these rituals through two definite points:

The first point is about reforming these rituals as is required by responsibility towards the religion in general and the religious laws in particular. The movement of reforming these rituals، in its both trends of expansion and restriction، has preoccupied the interests of master scholars for four centuries، although the most prominent goal of both trends has been defending the religion of Islam and maintaining the inviolability of the religious laws and edicts.

At the end of this discussion، the writer cited a set of recommendations that must be abided by، in order to uphold the reformative movement in the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom.

The second point is concerning reformation of these rituals from reason-based and human backgrounds. The writer thus discusses this point through two different trends، the first of which is the rational and reason-based movement that is compatible with the religious system، while the second trend is represented by the rational and reason-based movement away from the religious system and ideology generally.

After thorough discussion of the two trend، the writer confirms the furthest importance of this trend despite the scarcity of researchers and studies written in this field. Thus، the writer recommends scholars and academics who are interested in the fields of theological and human studies to exert all efforts possible and studious in writing on this topic so as to develop، reform، and rebuild the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom and bring to light the humanitarian aspects of his reformative revolution.

There is no doubt that any study، thesis، essay، book، or encyclopedia that is written on this topic in a scientific، methodological، human، and neutral way will bring about enormous benefit and play a vital role in creating constructive influences on these rituals، although such studies require their writers to distance themselves from all forms of ideologies and influences of beliefs and the religious laws positively and negatively.

 

 

الحاضنة التاريخية لمراسم عزاء الإمام الحسين عند أهل السنَّة

الشيخ رسول جعفريّان

تعريب: حسن مطر

قراءة تاريخية تناولت إقامة مراسم العزاء الحسيني عند أهل السنّة، بدأها الكاتب بالتعرّض للثورات العلوية في أواخر العهد الأُموي والعصر العباسي، بصفتها امتداداً طبيعياً للملحمة الحسينية الخالدة، وعلى رأسها ثورة زيد بن علي(عليه السلام)، مشيراً إلى مجاراة أبي حنيفة لثورات العلويين؛ مما أدّى إلى مجاراتها من قِبل بعض الأحناف.

وقد اعتبر الكاتب أبا حنيفة شيعياً زيدياً، في إطار تعريف قدّمه لبيان مصطلح (الشيعة الزيدية)؛ باعتباره وَقفَ مدافعاً عن ثورة زيد ضد الدولة الأُموية.

ثم تطرق إلى حدود التشيّع والتسنّن منذ القرن الثالث الهجري، معتبراً أحمد بن حنبل منعطفاً كبيراً من حيث الاهتمام بفضائل الإمام علي(عليه السلام)؛ مما أدّى إلى تسارع عملية تأليف الكتب في فضائل أهل البيت(عليهم السلام) في القرن السادس الهجري.

وقد تلا ذلك الحديث عن مراسم العزاء عند أهل السنّة في القرن السادس الهجري برواية عبد الجليل الرازي في كتابه: (بعض مثالب النواصب في نقض فضائح الروافض)، ثم تناول مراسم العزاء في خراسان في العهد التيموري.

بعدها استعرض الكاتب بعض مؤلفات الأحناف في الإمام الحسين(عليه السلام)؛ باعتبارها جزءاً من المؤلفات التي كتبها أهل السنّة في أهل البيت(عليهم السلام) منذ القرن الأول. وفي الخاتمة أشار إلى مجالس العزاء التي تقام بين السنّة والشيعة اليوم في كثير من مدن العالم.  

  

 

 

 

The Sunni Historical Incubator of the Rituals of Commemorating Imam al-°usayn’s Martyrdom

Shaykh Ras£l Jaʽfariyy¡n

The essay is a review of the history of holding the ceremonies of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom by Sunni Muslims. The writer thus started this essay with a study of the revolutions led by the descendants of Imam Al¢ in the later years of the Umayyad dynasty and the earlier years of the Abb¡sid dynasty، since these revolutions were the natural extension of Imam al-°usayn’s everlasting and epical revolution. The most important of these revolutions was the one led by Zayd ibn Al¢، which was supported by Sunni personalities، at top of whom was Ab£-°an¢fah، the founder of the Hanafi school of Sunni jurisprudence، who also supported publicly all the revolutions that were led by personalities from the descendants of Imam Al¢. Accordingly، some of the students and followers of Ab£-°an¢fah supported and braced these revolutions.

According to his personal definition of the term: Zaydiyyah Sh¢ʽah، the writer considered Ab£-°an¢fah to have belonged to this sect of the Sh¢ʽah Muslims، depending upon the fact that Ab£-°an¢fah defended vehemently the revolution of Zayd ibn Al¢ against the Umayyad ruling authorities.

The writer then moved to mentioning the historical backgrounds of Sh¢ʽism and Sunnism since the third century of the hegira، considering A¦mad ibn °anbal to have been a significant turning in the history of the Islamic sects، since this master scholar paid very much attention to writing about and disseminating the distinctive excellences of Imam Al¢ ibn Ab¢-±¡lib. As a result، a process of writing books on the virtues of the Holy Prophet’s family members grew acceleratively during the sixth century of hegira.

Following that، the writer focused his discussion on the ceremonies of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom by Sunni Muslims during the sixth century of hegira، as is quoted by Abd al-Jal¢l al-R¡z¢ in his famous book: Baʽ¤ Math¡lib al-Naw¡¥ib f¢ Naq¤ Fa¤¡'i¦ al-Raw¡fi¤ (Some flaws of the antagonists in their attempts to discrediting the Sh¢ʽah). He then moved to discuss in details the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom that were held in Khorasan during the Teymourian dynasty.

Next، the writer reviewed some books written by °anafites (i.e. followers of Ab£-°an¢fah’s school) on Imam al-°usayn، since these books stood for a part of the Sunni Muslims’ books that were written about the Holy Prophet’s family members since the first century of hegira.

In the epilogue، the writer made a reference to the ceremonies and rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom held by Sunni and Sh¢ʽah Muslims together in many regions of the world in the present day.

 

 

الشعائر الحسينية.. آثارٌ ونتائج

د. الشيخ محمد الكروي القيسي

ابتدأ الكاتب مقاله بمقدمة اشتملت على تمهيدٍ ووصفٍ لخصائص موضوعه مورد البحث؛ إذ أثبت من خلالها صعوبة حصر آثار الشعائر على مرّ العصور، وأنّ مقاله محاولةٌ لوضع هيكلية تُبيِّن تنوّع الشعائر بين المنصوص والمستنبط، وبين الأفعال والأقوال، وبين الفردية والجماعية.

حاول الكاتب في المحور الأول لمقاله دراسة آثار ونتائج الشعائر على نفس النهضة الحسينية، فخلص إلى أنّ الشعائر قد ثبّتت أصل النهضة بحفظها شخصية القائد ومبادئ الثورة وأهدافها، مع بيان طبيعة الجماعة التي قامت على أكتافها تلك النهضة، وأن الشعائر قد عمّقت فهم النهضة الحسينية بإظهارها بأنّها إرثٌ نبوي، وبيان ارتباط تلك النهضة بمستقبل البشرية الآتي، ثمّ تقديمها للرؤية الواقعية للنهضة.

أمّا المحور الثاني فقد تناول آثار الشعائر الحسينية على غير النهضة من خلال مبحثين: تناول الأول منهما آثار الشعائر على الفرد من حيث علاقته بربّه؛ باعتبار أن الشعائر من المقرِّبات كونها عبادة روحية تذكّر بالله تعالى وبأوليائه الصالحين، كما أنها كانت سبباً لتعريف الكثير من المسلمين وغير المسلمين بالمذهب الحق. أمّا المبحث الثاني فكان في آثار الشعائر على المجتمع بما هو وحدة واحدة، وذلك بحفظ الهوية الإسلامية للمجتمع. كما تعرّض الكاتب للآثار المهمة للشعائر سياسياً واجتماعياً واقتصادياً.

 

 

The Rituals of Commemorating Imam al-°usayn’s Martyrdom: Significances and effects

Dr. Shaykh Mu¦ammad al-Karaw¢ al-Qays¢

The essay is opened with an introduction retaining a preamble and a description of the distinctive characteristics of the topic studied therein. The writer thus demonstrates how difficult it is to count and restrict the influential factors and effects of the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom through the different ages; therefore، the essay is no more than an attempt to install a certain foundation on the basis of which these rituals can be classified into، for example، ordained and deduced، verbal and practical، individual and collective، and so on.

In the first part of the essay، the writer attempts to investigate the significances and effects of these rituals on the everlasting reformative revolution of Imam al-°usayn، concluding that the rituals affixed and fastened the origin of Imam al-°usayn’s uprising through maintaining the personality of the leader and the principles and goals of his reformative revolution. The writer، within this investigation، displays nature of the group on whose shoulders the revolution was launched، proving that these rituals accumulatively intensified and deeply rooted the true understanding of the Imam’s revolution through demonstrating it as a Prophetic heritage. For this reason، Imam al-°usayn’s revolution is inseparably attached to the future of humanity. In order to achieve this goal، the writer introduced the factual view of the revolution.

The second part of the essay deals with the effects of the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom on other aspects than Imam al-°usayn’s reformative revolution. Hence، this part discusses two points. The first is the rituals’ effects on persons individually from the view of their relationships with their Lord، since these rituals are considered spiritual devotional acts that draw individuals nearer to their Lord and remind of Him as well as His righteous servants. They also played a major role in introducing the true sect of Islam to both Muslims and non-Muslims.

The second point is appertained to these rituals’ effects on societies and communities collectively، since they contributed to maintaining the Islamic identity of the Muslim communities.

Finally، the writer alludes to the political، social، and economical effects of the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom.

 

 

الشعائر الحسينيّة في العصر الصفوي

عرضٌ وتوصيف

د. الشيخ حيدر خمّاس الساعدي

يمثّل المقال استعراضاً تاريخياً للشعائر الحسينية إبان الحقبة الصفوية؛ لما للعهد الصفوي من أهمية خاصة في تاريخ الشعائر الحسينية، حيث دخلت مرحلة جديدة على مستوى الممارسة والاهتمام، بعيداً عن تقييم نوع الممارسات آنذاك.

وقد ابتدأ الكاتب مقاله بنبذة عن نسب الأُسرة الصفوية، مشيراً إلى الاختلاف في انتسابها إلى الإمام الكاظم(عليه السلام)، ثم تطرّق إلى الحدود التاريخية للعهد الصفوي، ابتداءً بتسلّم الشاه إسماعيل الصفوي زمام السلطة سنة (1502م)، ومروراً بتداول السلطة بين أبنائه وأحفاده، وما تخلّل ذلك من تحوّلات سياسية واجتماعية واقتصادية، وانتهاءً بانحطاط الدولة الصفوية ونهاية حكمها سنة (1736م).

ثم تناول التجاذبات الدينية في العهد الصفوي، مما تجسّد في صراع دموي مع الدولة العثمانية، كان أحد العوامل المهمة في هجرة العلويين الأتراك إلى إيران.

أما بالنسبة إلى الشعائر الحسينية، فقد تناول اهتمام الدولة بإقامتها ونشرها أولاً، والأسباب التي دعت إلى ذلك، وعلى رأسها ميول حكّامها لأهل البيت(عليهم السلام)، والتزامهم بالتشيع، مؤكّداً أن الصفويين لم يكونوا السبّاقين في هذا المجال، وأن دورهم يكمن في دعمها وإقامتها ومنحها صفة رسمية على المستوى الحكومي والشعبي.

ثم تطرّق لمظاهر العزاء ببعديها الحماسي التعبوي، والإرشادي، تليها أشكال الممارسات من قبيل المجالس والبكاء وإنشاد الشعر واللطم والمواكب ومراسم الشبيه وغيرها.

 

 

The Rituals of Commemorating Imam al-°usayn’s Martyrdom during the Safavid Dynasty

Review and Description

Dr. Shaykh °aydar Khamm¡s al-S¡ʽid¢

The essay is a historic review of the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom during the Safavid dynasty، since the period of the Safavid rule holds a special significance in the history of these rituals. During this period، the rituals of Imam al-°usayn’s martyrdom witnessed a new stage of practice and attentive consideration. Yet، no evaluation of the kind of rituals that were practiced during that period has been made in this essay.

The writer begins with reviewing the lineage of the Safavid family، concluding that different opinions have been set about the claim that this family is lineally traced back to Imam M£s¡ al-K¡¨im (a). He then moves to study the period of the Safavid dynasty historically، beginning with Shah Ism¡¢l’s coming to power in the year 1502 A.D.، passing through the successive rule of his sons and descendants as well as the political، social، and economic changes that took place during the reigns of these kings، and ending with the collapse of the Safavid dynasty in 1736 A.D.

The writer then discussed the different policies of each king with regard to the religious affairs that led to bloody clashes with the Ottoman Empire، which were the major reason for the mass departure of the Alawite Turks to Persia.

The writer also discussed the great importance and attention showed by the ruling authorities during the Safavid dynasty to the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom، within which he highlighted the reasons behind this attention، at top of which was the tendencies of the rulers towards the Holy Prophet’s family members and descendants (i.e. the Ahl al-Bayt) and their abidance by the Sh¢ʽah Sect. The writer thus confirmed that the Safavid rulers were not the foremost to commemorate Imam al-°usayn’s martyrdom through a set of rituals; rather، their role in supporting and holding these rituals only imparted an official characteristic to these rituals authoritatively and popularly.

Finally، the writer alluded to the manners of showing sorrow for Imam al-°usayn’s tragic martyrdom in their two aspects; namely، the declamatory tactic aspect and the didactic aspect. He followed that with a discussion of the practical forms that were practiced in the sessions held for commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom، such as weeping for the Imam، composing elegiac poems، slapping the chests، walking in processions، and performing pieces of drama to show the tragedies experienced by Imam al-°usayn on the day of his martyrdom.

 

 

تطوّر المراسم الحسينيّة في كتاب (تراجيديا كربلاء)

نقدٌ وتحليل

الشيخ صباح عبّاس الساعدي

يمثّل هذا المقال قراءة نقدية للفصل الثالث من كتاب (تراجيديا كربلاء) للدكتور إبراهيم الحيدري، الذي تناول فيه (العوامل المؤثرة على تطور مراسيم العزاء في العراق).

فقد أشار الكاتب في المدخل إلى أن ظاهرة التطور في الشعائر تُعتبر أمراً طبيعياً فيما لو كان ذلك ضمن النطاق الذي يحفظها من التلاعب والتحريف. ثمّ انتقل بعدها إلى بيان الملاحظات الواردة على ما أسسه الحيدري في الفصل الثالث من كتابه، فذكر الملاحظة الأُولى المتمثلة بالرؤية الخاطئة حول العلاقة بين تطور مراسم العزاء والصعوبات الاجتماعية والاقتصادية والسياسية، فانتقد الباحث هذا الربط الذي يؤدّي إلى الحكم بأن الشعائر الحسينية ليس لها القابلية على التطور الذاتي، وهذا ما يخالف الوثائق التاريخية التي تُثبِت أن التوسع في الشعائر إنما بلغ ذروته بعد رفع الخناق عن أتباع أهل البيت(عليهم السلام).

ثم انتقل بعد ذلك إلى الملاحظة الثانية المتمثلة بالنظرة الضيّقة تجاه المجتمع العراقي عموماً والمذهب الشيعي خاصةً؛ ممّا يدلّل على عدم اطلاع الحيدري على جاذبية المذهب الشيعي وقابليته لاستقطاب الآخرين؛ إذ اعتبر أن التحول المذهبي لبعض القبائل العراقية إلى التشيّع كان سببه تناغم التشيّع مع ظروفهم القاسية والمأساوية. وقد ردّ الكاتب هذا المدّعى معلّلاً بأن المؤهّلات والجاذبية في المذهب الشيعي لم تكن ناتجة عن أمرٍ غيبي فحسب، بل كانت نتيجةً لتعليمات أئمة أهل البيت(عليهم السلام)، وقد عرض الكاتب نماذج من هذه التعليمات القيّمة.

 

 

 

 

Development of the Ceremonies of Commemorating Imam al-°usayn’s Martyrdom in the Book: Tragedy of Karbal¡';

Critique and Analysis

Shaykh ¯ab¡¦ ʽAbb¡s al-S¡ʽid¢

The essay is a critical reading of Chapter Three of Dr. Ibr¡h¢m al-°aydar¢’s book: Tragedy of Karbal¡'، which deals with the factors affecting the development of the consolation ceremonies in Iraq.

In the preface، the writer has stated that the developments witnessed by the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom must be considered natural if such developments are maintained within a frame that keeps them away from abuse and distortion.

Discussing a number of points raised against the foundations created by al-°aydar¢ in Chapter Three of his book، the writer mentioned that the first note to be highlighted is the mistaken view appertained to the correlation between the development of these rituals and the political، social، and economic hardships suffered by the people. Criticizing this claimed correlation، which means that the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom are incapable of self-growth، the writer confirms that this claim is in clear-cut violation of many historical documents that proved that expansion in these rituals attained its climax immediately after the suppression imposed by the ruling authorities on the followers of the Ahl al-Bayt was removed.

With regard to his second note، the writer criticized the author’s narrow-minded view of the Iraqi community generally and the Sh¢ʽah Sect particularly، which indicates، amongst many things، that the author failed to regard the attractiveness of the Sect and its capability of drawing the others towards it، especially when the author claimed falsely that the conversion of some Iraqi tribes to Sh¢ʽism was only because this sect matched their hard and tragic conditions of living. Refuting this false claim، the writer justified that such conversions took place as a result of the qualifications and attractiveness of Sh¢ʽism، which were arisen from not only Divine planning but also the teachings of the Holy Imams of the Ahl al-Bayt. The writer finally reviews samples of these golden and precious teachings.

 

 

تاريخ الشعائر الحسينية في دراسات المستشرقين

الألماني (هاينس هالم) أُنموذجاً

(دراسة نقدية)

الشيخ أسعد التميمي

قراءة تاريخية في نتاج المستشرقين فيما يرتبط بتاريخ الشعائر الحسينية، تستهدف الكشف عن هذا النتاج، وأهم ما توصل إليه.

وقد وقع اختيار الكاتب على المستشرق الألماني (هاينس هالم) أُنموذجاً لموضوع البحث، فقدم تعريفاً مختصراً بهذه الشخصية ونتاجه العلمي، وبخاصة كتابه الذي تناول تاريخ الشعائر الحسينية تحت عنوان: (الشيعة)، ترجمة محمود كبيبو.

وقد تناول الكاتب المحاور الأربعة التي تُمثل مكوّنات البحث لدى هاينس، وهي: أُصول شعائر يوم عاشوراء، والمرثية، والتعزية، والضرب على الصدور وجلد الذات.

تلا ذلك لملمة لأفكاره في عدة نقاط مختصرة، تبعتها إشارة إلى إيجابيات بحثه في إطار نظرة نقدية منصفة، أهمها الفصل بين آراء رجال الدين وما يفعله الناس من ممارسات قد لا تمت إلى الشريعة بصلة.

ثم سجّل الباحث مجموعة ملاحظات على هاينس، تناولت شعائر (التكفير)، معتبراً الخطأ المنهجي بجعل ما فعله التوابون أصلاً للشعائر الحسينية سبباً لبناء تصوّره الخاطئ.

ثم ناقش الكاتب رفض هاينس محاولة إعادة منشأ الشعائر إلى معتقدات تسبق الإسلام، مسجّلاً كذلك استغرابه مما نقله عن حقبة الصفويين من ممارسات مفتراة وصفها بالبشعة.

وقد تطرّق الكاتب لمصطلح جلد الذات بمعنييه، مؤكداً عدم ارتباطهما بمعتقدات الشيعة، وتعرض أخيراً لثلاثة اتجاهات في قراءة المراسم العاشورائية؛ ردّاً على قراءة هاينس المشوّهة.

 

 

History of the Rituals of Commemorating Imam al-°usayn’s Martyrdom in the Researches of the Orientalists; Heinz Halm as an Example

A Critical Study

Shaykh Asʽad al-Tam¢m¢

The essay is a historical perusal of the works of the Orientalists that are related to the history of the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom. It is thus aimed at revealing these works and the most important results thereof.

The writer has chosen the German Orientalist، Heinz Halm، as an example and thus begins the essay with a brief biography of this personality along with his scientific researches، especially his book entitled، ‘The Shiites،’ in which he discussed the history of these rituals.

The writer has thus discussed the four major points that represented Halm’s constituents of research; namely، the origins of the rituals practiced on the ʽªsh£r¡' Day (i.e. the anniversary of Imam al-°usayn’s martyrdom)، monodies، ceremonies of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom، and slapping the chests and lashing the backs.

The writer then sums up Halm’s major ideas in a few abridged points، following that with some indications of Halm’s positive points mentioned in his study in a form of a fair analytical view، the most important of which was his discrimination between the views of the Sh¢ʽite clergymen and some practices of ordinary people that are far away from the spirit of Islam and the Islamic Law.

The writer then records a set of critical notes against Halm with regard the ritual of accusing the others of atheism، proving that Heinz Halm committed a methodological mistake when he ascribed the origin of the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom to the deeds of the Taww¡b£n (or Repenters; a movement that appeared shortly after Imam al-°usayn’s martyrdom). Thus، Halm founded his entire approach on this wrong idea.

He then argued Halm’s objection to the attempts to ascribing the origin of these rituals to certain beliefs that had existed even before the advent of Islam. Likewise، the writer found strange Halm’s diffusing some unreal practices—which he described as hideous—claimed to have been practiced during the Safavid dynasty although they are nothing but forgeries that were fabricated against the Safavid rulers.

The writer also discussed the term self-lashing in its two meanings، confirming that this practice، in its two meanings، is by no means related to the beliefs of the Sh¢ʽah Muslims.

Finally، he touched on three tendencies with regard to reading the rituals practiced on the ʽªsh£r¡' Day as a successful attempt to refute Halm’s inaccurate and corruptive readings.

 

 

دور المرجعية في حفظ الشعائر الحسينية

مصطفى ماجد الدالي

تناول الكاتب في مقاله هذا عدّة أساليب اتبعتها المرجعية الدينية للحفاظ على الشعائر الحسينية المباركة، وهي:

1- تحديد معنى الشعيرة الحسينية علمياً بالرجوع إلى أهل اللّغة، ثمّ تعيين معناها اصطلاحاً.

2- تحديد الضابطة الشرعية الدقيقة للشعيرة عن طريق تبيين ملامح معرفة الشعيرة، وحدودها التي ينبغي الالتزام بها.

3- إصدار الفتاوى الدينية بجواز الشعائر الحسينية واستحبابها، وتحريم بعض الأفعال والممارسات التي قد تشوب مسيرة الشعائر الحسينية، أو تحاول تشويهها.

4- تأييد تلك الشعائر من خلال الحضور الميداني المباشر لمراجع الدين العظام في مواكب العزاء، أو إقامة المجالس في بيوتهم الشريفة، أو ترك مجلس الدرس والتدريس والتفرّغ للعزاء في مواسمه الخاصة.

5- التصدي لردّ الهجمات، والذود عن حريم الشعائر الحسينية بالإجابة عن الشبهات.

وأخيراً تطرّق الكاتب إلى الفتوى الشهيرة للميرزا النائيني(رحمه الله) الجامعة حول الشعائر والمفصِّلة لها، ثم استعرض تأييد العلماء لها، ثمّ أنهى مقاله بخاتمة أدرج فيها ما توصّل إليه من نتائج مهمة في هذا المجال.

 

 

 

 

The Function of the Supreme Religious Authority in Maintaining the Rituals of Commemorating Imam al-°usayn’s Martyrdom

Mu¥§af¡ Majed al-D¡l¢

The writer of the essay focuses on a number of methods followed by the supreme religious authority for safeguarding the blessed rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom. These methods can be summed up in the following points:

1. Defining scientifically and methodologically the meaning of these rituals، first، lexically and، second، terminologically.

2. Identifying the most accurate and precise legal bounds of the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom by way of bringing to light the features of theses rituals as well as the boundaries that must not be exceeded.

3. Issuing religious verdicts and judgments on the legality and recommendation of practicing rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom and issuing other verdicts of prohibiting and deeming illegal certain deeds and practices that may spoil and deform these rituals as well as the ploys that may warp the progress of honoring Imam al-°usayn’s reformative revolution and martyrdom.

4. Supporting these rituals through direct and practical participations of the supreme religious authorities in the processions and ceremonies of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom، holding such ceremonies in their own houses، and stopping teaching in the Seminary in order to give entire concentration on these rituals and ceremonies.

5. Refuting all the attacks of the enemies with regard to these rituals and defending the holiness of Imam al-°usayn and his revolution by means of giving reasonable answers to such spurious arguments.

At the end of the essay، the writer made a reference to the famous religious verdict issued by M¢rz¡ al-N¡'¢n¢، which reflected an all-inclusive and detailed view about commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom and then discussed the master scholars’ support of that verdict. He then concluded his essay with an epilogue comprised the most important results inferred from the points discussed in the essay.

 

 

الشعائر الحسينية عند النبي(صلى الله عليه وآله) وأهل بيته(عليهم السلام).. التأسيس والتأصيل

قراءةٌ تأريخية

د. الشيخ محمد الحلفي

دراسة تاريخية تحليلية تتناول ظاهرة إحياء وتجسيد النبي(صلى الله عليه وآله) وأهل بيته(عليهم السلام) للشعائر الحسينية، وذلك من خلال البحث العلمي في النصوص الروائية والتاريخية؛ لما لها من قيمة علمية في الكشف عن الحقائق.

وقد ذكر الكاتب تمهيداً لتسليط الضوء على مفهوم الشعائر؛ لتتجلّى أبعادها وأُطرها وما تصدق عليه، وقد توصل إلى أنّ المعنى اللغوي العام للشعائر هو أنها أفعال تكتنه بُعداً إعلامياً. وعليه؛ فإنّ شعائر الله تمثّل كل ما جُعل عَلَماً من أعلام طاعته، مما أمر به تعالى أو نهى عنه، وتعني الشعائر الحسينية كل فعل تضمن بُعداً إعلامياً للنهضة الحسينية.

ثم أطلَّ الكاتب على الممارسات الشعائرية في التراث الروائي لأهل البيت(عليهم السلام)، وقد قسّم الروايات وفق عدة لحاظات، تضمّن قسمٌ منها تجسيد الشعائر قبل واقعة عاشوراء، ابتداءً من ولادة الإمام(عليه السلام) حتى شهادته.

ثم تعرّض لمواقف أمير المؤمنين والزهراء والإمام الحسن(عليهم السلام)، تلاها عرض تحليلي لمجموعة دلالات تتضح من خلال قراءة النصوص.

وفي إطار التقسيم السابق تطرّق للفترة الثانية المتضمّنة لتجسيد الشعائر بعد واقعة الطف، بصفتها مرحلة تجذير للشعائر من قِبل الأئمة(عليهم السلام)، وأهم ما تجسد فيها: البكاء والحزن، ذكر المصيبة ونشرها، رثاء الحسين(عليه السلام) بالشعر، إقامة مجالس العزاء بواسطة الشعراء، إقامة المجالس لذكر واقعة كربلاء.

 

 

 

 

 

The Rituals of Commemorating Imam al-°usayn’s Martyrdom Held by the Holy Prophet and his Family members; Foundation and Establishment of Roots

A Historical Perusal

Dr. Shaykh Mu¦ammad al-°ilf¢

The thesis is a historical and analytical study of the trend of holding and embodying the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom. The study has thus been discussed through scientific research of the historic and narrative texts، since these two aspects embrace a significant scientific value in the field of revealing the truths.

The writer starts his thesis with a prologue through which he shed light on the meaning and significance of the rituals، intending to make manifest the features، frames، and applicable examples of rituals. He has concluded that the general lexical meaning of the Arabic word shaʽ¢rah (the singular form of shaʽ¡'ir; rituals) signifies that it is every act that holds an informational characteristic. Accordingly، the rituals of God include every action that marks obedience to Him، on condition that these rituals are within the circle of God’s commands and prohibitions. Likewise، the ritual of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom، which are termed as al-shaʽ¡'ir al-¦usayniyyah، stand for every action that includes an informational feature or mark of Imam al-°usayn’s reformative revolution.

The writer then prospects the practices of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom in the narrative heritage that is reported from the Holy Prophet’s family members and descendants; namely، the Ahl al-Bayt. He thus classified these narratives into several classes، depending on a number of considerations. One class comprised the embodiment of these rituals before the Event of ʽªsh£r¡'; i.e. the martyrdom of Imam al-°usayn، beginning with Imam al-°usayn’s birthday and ending up with the day of his martyrdom.

He then touched on the attitudes of Imam Al¢، Lady F¡§imah، and Imam al-°asan، following them with an analytical review of a set of indications that obviously manifest themselves from a perusal of these texts.

In the frame of this classification، the writer went into the second stage of representing and practicing these rituals after the Event of ʽªsh£r¡'، since this stage stood for the Holy Imams’ radicalizing the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s revolution. The most prominent features of this radicalization included weeping and expressing sorrow for the Imam’s martyrdom، recollecting and spreading the misfortunate event of his martyrdom، composing elegiac poetry on this occasion، holding consolation ceremonies through reciting and composing poetry، and holding sessions of recalling the Event of ʽªsh£r¡' along with the tragedies that accompanied it.

 

 

محاربة الأنظمة المستبدة للشعائر الحسينية عبر التاريخ

الأساليب والدواعي

محمد الدومي

يتناول المقال أساليب الأنظمة الظالمة ودوافعها لمحاربة الشعائر الحسينية عبر التاريخ، وقد استهلّ الباحث مقاله بالحديث عن تاريخ الشعائر الحسينية، متتبعاً النصوص التي تحثّ على إحياء ذكرى الإمام الحسين(عليه السلام)، داعياً إلى استثمارها في زيارة الإمام(عليه السلام)، والبكاء عليه، وإقامة المجالس الحسينية.

وقد تعرّض لتقسيم الجويني لتاريخ الشعائر الحسينية، ابتداء من استشهاد الإمام(عليه السلام)، ومروراً بظهور الحكومات الشيعية، ومنها الصفوية، حتى يومنا الحاضر.

ثمّ تناول أساليب الأنظمة المستبدة في محاربة الشعائر، عبر استعراضه لنماذج تاريخية، معتبراً مظلومية الإمام الحسين(عليه السلام) جزءاً وامتداداً لمظلومية الهاشميين، وبخاصة أهل البيت(عليهم السلام)، مستعرضاً المراسيم الأربعة التي اتخذها معاوية لتغطية فضائل الإمام علي(عليه السلام)، وانعكاساتها السلبية على الثقافة الدينية للمسلمين، ومذكراً بمحطات من تلك المظلومية، منها: منع الشعائر الحسينية بواسطة الترهيب، ومحو مظاهر الحزن في محرم عبر ابتداع النصوص، أو إقامة مظاهر الفرح والسرور.

وتناول أخيراً دواعي محاربة الشعائر الحسينية، ومنها: خوف السلطات من تلك الشعائر، ومحاربة الدين بمحاربة إحدى شعائره، مُركِّزاً على أسباب استهداف الإمام الحسين(عليه السلام) بالذات.

 

 

The Despotic Ruling Authorities’ campaigns against the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom throughout history

Methods and Motivations

Mu¦ammad al-D£m¢

The essay deals with the different methods adopted by the tyrannical ruling regimes in order to suppressively stop the holding of the rituals and ceremonies of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom throughout history and the reasons for such harsh and unfair campaigns.

In the beginning، the writer moving to discussing the history of the rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom، the writer followed up the narrative texts that encourage on commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom. He thus called for employing these texts in urging the people on pilgrimage to Imam al-°usayn’s tomb، weeping for his tragedies، and holding ceremonies of commemorating these events.

The writer shed light on al-Juwayn¢’s classification of these rituals in terms of history. He thus begins with the martyrdom of Imam al-°usayn and discusses these rituals during the different Sh¢ʽite dynasties، especially the Safavid dynasty، and ends with these rituals in the present day.

He them moved to reviewing the methods used by the tyrannical ruling authorities for suppressing these rituals، citing some examples from history. He thus proved that the oppressions to which Imam al-°usayn was exposed were part of the transgressions committed against the Holy Prophet’s family members and descendants in particular and against the descendants of H¡shim، the Holy Prophet’s grandfather، in general. For example، the writer cited the four decrees announced by Mu¡wiyah for the purpose of covering up the excellences and distinctive virtues of Imam Al¢ (a) and their negative reflections on the Muslims’ religious education. Reminding of some methods of the oppressions practiced against the Holy Prophet’s family members and descendants، the writer focused on the ban of holding and practicing ceremonies and rituals of commemorating Imam al-°usayn’s martyrdom by way of terrorizing، the elimination of all features of sorrow and sadness during the month of Mu¦arram by way of inventing false traditions and narrations، and holding aspects of happiness and carnivals instead.

Finally، the writer dealt with some reasons for suppressing the holding of the ceremonies of Imam al-°usayn’s martyrdom، such as the ruling authorities’ fear from these rituals and resisting the religion of Islam through prohibiting one of its rituals. The writer thus focused on the tyrannical ruling authorities’ directing their efforts towards stopping any act or rite that is related to Imam al-°usayn especially.

 

 

معالم الدور الإعلامي للعقيلة زينب‘ في نهضة عاشوراء

دراسةٌ تحليلية

نُهى القطراني

سعتْ الباحثة إلى بيان مفردة قلّما رُكِّز عليها في دراسات النهضة الحسينية، وهي: الإعلام، الذي يمثِّل أخطر وأهم سلاح تستخدمه أيُّ نهضةٍ فكرية أو عسكرية؛ لما له من دور فعَّال ومباشر في ضبط مشاعر وآراء وتوجهات الناس.

ولم نجد من خلال التاريخ نهضة بقيت خالدة كنهضة الإمام الحسين(عليه السلام)، فأين يكمن دور الإعلام فيها؟

تناولت الباحثة جزءاً مهماً من هذا الدور الذي تمثّل بالسيّدة زينب(سلام الله علیها)، فبدأت بمقدمة بيَّنت فيها أهمية البحث وسابقته، ثمَّ قامت بتعريف الإعلام وبيَّنت أركانه ورسمت ثلاثة أبعاد له: نفسي، وفكري، وآلي.

ثمَّ سلّطت الأضواء على الأبعاد الإعلامية لحمل الحسين(عليه السلام) عائلته وأهل بيته إلى العراق، واستظهرت ثلاثة أُمور من خلال النصوص التاريخية.

ثم عرَّجت إلى صلب الموضوع وهو البحث في الأساليب والطرق الإعلامية في خطب العقيلة زينب(سلام الله علیها)، فقسّمتها إلى ثلاث مناطق: كربلاء، والكوفة، والشام. وبيَّنت الأساليب التي استُخدمت في كلِّ منطقة، فكانت الكوفة الأكثر حظّاً من بين المناطق الثلاث بتنوع الأساليب التي استُخدمت فيها، حيث ذكرت لها الباحثة تسعة أساليب، وستة أساليب للشام، وأخيراً ثلاثة أساليب لكربلاء.

وختمت البحث ببيان أسباب نجاح الدور الإعلامي للعقيلة زينب(سلام الله علیها)، وأبرز مقوّمات النجاح في شخصيتها(سلام الله علیها).

 

 

Features of Lady Zaynab’s Informational Role in the Uprising of ʽªsh£r¡';

An Analytical Study

 

Nuh¡ al-Qa§r¡n¢

In the essay، the writer attempts to focus on an aspect of Imam al-°usayn’s reformative revolution، since this aspect has rarely been discussed by those who wrote about this topic. This aspect is namely، mass media and information، which stands for the most important and most serious weapon to be used against any ideational or military uprising، owing to its effective and direct role in orienting the feelings، tendencies، and opinions of the masses.

In fact، throughout history، no revolution has persisted and remained everlasting except Imam al-°usayn’s revolution. Therefore، we have to investigate the role of information in this revolution.

The writer، in this essay، deals with the most important part of information in Imam al-°usayn’s uprising، represented by the role played by Lady Zaynab. The writer thus starts with demonstrating the importance and precedence of the study and then gives definitions of information، touches on its pillars، and sketches its three basic dimensions; namely، the mental، the ideological، and the technical dimensions.

The writer then sheds light on carrying Imam al-°usayn’s head and his family members to Iraq from the angle of the informational influences of this act on the masses، concluding three major points derived from the historical texts and narratives.

The writer then returns to the main topic of the study، focusing on the methods and Informational styles found in Lady Zaynab’s speeches، dividing these methods into three parts، according to the places where these speeches were delivered; namely، Karbal¡'، al-K£fah، and Syria. The writer thus displays the reasons for using a certain method of information in delivering these speeches in these regions. Thus، al-K£fah was given the most importance، since Lady Zaynab’s speeches therein was characterized by variety in methods and styles. The writer thus counts nine styles found in the speeches delivered in al-K£fah، six styles in the speeches delivered in Syria، and three styles in the speeches delivered in Karbal¡'.

The writer concludes the study by mentioning the reasons for the success achieved by Lady Zaynab through the informational role she played as well as the most characteristic constituents of success in her personality.

 

 

واقعة الطفّ في الشعر القصصي الحديث

دراسةٌ مقارنة في تقنيّة الراوي

أ. م. د. علي مجيد البديري

يسعى هذا البحث إلى تسليط ضوء القراءة النقدية على طبيعة توظيف (واقعة الطف) في الشعر القصصي الحديث، من خلال دراسة تقنية (الراوي/السَّارد) في نصّين شعريين قصصيين ينتميان إلى أدَبَين عريقين لهما صلةٌ عميقةٌ وتاريخٌ طويلٌ مع الشعر الحسيني الحديث، وهما: الشعر العراقي، والشعر الفارسي. النص الأوّل للشاعر العراقي عبد الكريم كاصد، والنص الثاني للشاعر الإيراني علي رضا قزوه، جرت قراءتهما في ضوءِ ما وفَّره الأدبُ المقارَنُ من سُبلٍ منهجية، تعتمد تأمُّلَ الظواهر في بُعدها الإنسانيّ المشترك، وبطريقةٍ انفرد بها عن غيره من مناهج النقد الأدبي.

وكانت نتيجة البحث كالتالي:

1 ـ نجح النصّان الشعريان في الإفادة من توظيف تقنية الراوي في بناء نصٍّ حكائي يتحرّك في فضائه الراوي بطريقة فاعلة، ولا يغيب تماماً تماهي صوت الشاعر بصوته.

2 ـ اشتغل الشاعران على فكرة واحدة بدرجةٍ ما، وهي: انفتاح الحدث التاريخي الموظَّف في الشعر على الحاضر، وعمدا إلى تشكيل مبنى حكائي كان للراوي فيه دورٌ مركزي فاعل، وجَّه مراحل الحدث ونموّه بطريقة دالة.

لقد انطلق النصّان من ذاكرةٍ جمعيةٍ تختزن الحدث بكل تفصيلاته، وتُدرك أبعاده ونتائجه ودروسه وعبره، ولكنّها تنقسم حين تدخل دائرة الفعل واستدعاء الحدث القديم المنتهي زمنياً إلى ساحة العمل المعاصرة.

 

 

The Event of al-±aff in the Modern Narrative Poetry;

A Comparative Study of the Narrator’s Technique

Dr. Al¢ Maj¢d al-Budeir¢

The current research is an attempt to shed thorough light on critical readings of the nature of employing the Event of al-±aff in the modern narrative poetry through analyzing the technique of the narrator/storyteller in two pieces of narrative poetry that belong to two ancient genres of literary، which have deep-rooted connection and a sustained history with the modern poetry of elegizing Imam al-°usayn and composing mournful style about his revolution and personality; namely، Iraqi poetry and Persian poetry.

The first poem discussed in this study was composed by Abd al-Kar¢m G¡¥id، an Iraqi poet، while the second was composed by Al¢ Reza Qazveh، an Iranian poet.

The two poems have been analyzed in the light of methodological modes provided by the comparative literary and depending upon the shared human aspects secreted by events in a way totally different from all other ways of literary criticism.

The results concluded by the writer can be put in the following points:

1. The two poetic texts could successfully benefit from employing the technique of the narrator in composing a narrative text in whose space the narrator could move actively، without hiding the feature of the poet’s exercising his own voice.

2. To some extent، both the poets revolved around one idea; that is، the openness of the historical event that is employed in a poetic style on the present day. They thus worked towards shaping a narrative foundation whose central and effectual role was played by the narrator who succeeded to direct the different stages of the event in an indicative way. The two texts used as a starting point a communal memory that held the event along with all of its details and realized its dimensions، results، lessons، and examples. Yet، when it entered into the circle of action and the recalling of the past event that has no longer existed، it is separated in order to enter the present field of action.

 

شهداء الطف

أسماء وقع الاختلاف في صحبتها للنبي(صلى الله عليه وآله)

الشيخ عبد الرزّاق النداوي

دراسة تاريخية تناولت مجموعة من أصحاب الإمام الحسين(عليه السلام) ممن وقع الاختلاف في صحبتهم للنبي(صلى الله عليه وآله) أو في شهادتهم في واقعة الطف أو في كلا الأمرين.

وقد ذكر الكاتب (12) شخصية، مستعرضاً السيرة الذاتية لكل منها بإيجاز، حسب ما تسنّى له من المصادر التاريخية.

وقد بدأ استعراضه التفصيلي بـ(المختار الثقفي) مع أنه لم يكن من شهداء كربلاء؛ وذلك لعدة أسباب تمّت الإشارة إليها، ثم انتقل إلى بقية الشخصيات بحسب التسلسل الذي ذكره في المقدمة، وختم استعراضه بشخصية مسلم بن عقيل(عليه السلام) لما تمتاز به سيرته الذاتية من تفصيل.

وقد أدلى الكاتب عقيب كل شخصية بملاحظاته الخاصة فيما يرتبط بصحبتها للنبي(صلى الله عليه وآله)، أو بعض الملابسات المرتبطة بسيرتها الذاتية.

وفيما يخص السيرة الذاتية لمسلم بن عقيل(عليه السلام) فقد حمّل الكاتب الإهمال والتزوير الذي طال الحقائق التاريخية مسؤولية غياب الكثير من المناسبات، كتاريخ وفاة الرسول(صلى الله عليه وآله)، فضلاً عن ولادة مسلم بن عقيل(عليه السلام).

وقد استشف من ستّ قرائن تاريخية أنّ ولادة مسلم  كانت في عهد الرسول(صلى الله عليه وآله)؛ مما يثبت أنه نال شرف الصحبة، ولو في مطلع حياته، شأنه في ذلك شأن الحسن والحسين(عليهما السلام).     

ومن أهم الأُمور الأُخرى التي تطرّق إليها، هو: سبب اختيار الإمام الحسين(عليه السلام) لمسلم بن عقيل دون غيره من بني هاشم. 

 

 

Martyrs of the Battle of al-±aff;

 

 

 

 

 

Personalities whose companionship of the Holy Prophet is disputable

 

Shaykh Abd al-Razz¡q al-Nadd¡w¢

 

The essay is a history-related study of a group of Imam al-°usayn’s companions over whom historians have disputed whether they were or were not companions of the Holy Prophet Mu¦ammad (¥), whether they were or were not martyred in the Battle of al-±aff, or both the matters.

Mentioning twelve personalities, the writer of the essay reviews the biography of each personality in a brief manner, depending upon the historical reference books he could obtain.

Starting with the personality of al-Mukht¡r al-Thaqaf¢, although this person is proven not to have participated in the Battle of al-±aff, the writer mentions a set of reasons for choosing this personality in the beginning of his study. He then discusses the biography of the other personalities according to the order he mentioned in his introduction to the essay. He then seals the discussion with the personality of Muslim ibn ʽAq¢l, because his biography is characterized by elaborate details.

At the end of the discussion of each personality, the writer lists his personal conclusions and notes, especially those related to that personality’s companionship to the Holy Prophet (¥) as well as other arguable notes related to the personality’s life account.

While discussion the biography of Muslim ibn ʽAq¢l, the writer confirms negligence and distortion of many historians were the main reasons for the missing of exactness in many historical events, such as the date of the Holy Prophet’s passing away and the birth of Muslim in ʽAq¢l. However, depending upon six historical contexts, the writer concludes that Muslim ibn ʽAq¢l must have been born during the lifetime of the Holy Prophet (¥), thus proving that this personality won the merit of companionship of the Holy Prophet (¥), although in the early years of his lifetime, just like Imam al-°asan (ʽa) and Imam al-°usayn (ʽa).

Amongst the other most important issues discussed in this essay is the reason for Imam al-°usayn’s having chosen Muslim ibn ʽAq¢l as his envoy rather than the other men of the Ban£-H¡shim tribe.

 

 

 

 

فقه التربة الحسينية

(القسم السادس)

بيع وشراء التربة الحسينية، والتحنيك بها وإهداؤها

الشيخ أحمد موسى العلي

عقد الكاتب مقاله هذا في ثلاثة محاور وخاتمة، فكان الأول في بيع وشراء التربة الحسينية، والثاني في تحنيك المولود بها، والثالث في اصطحابها وإهدائها.

فتلخّص من المحور الأول أن صحّة بيع التربة الحسينية ممّا لا إشكال فيه، وأمّا القول بحرمة البيع، فليس له مستند إلّا رواية ضعيفة السند، مع إمكان حملها على محامل أُخرى، ولا فرق في جواز البيع بين كونه بالكيل أو الوزن أو المشاهدة، ولا فرق بين كونها مجرّدة أو مشتملة على هيئات الانتفاع.

وأمَّا الثاني، فقد ذكره كل مَن تطرّق إلى سنن المولود من فقهاء الإمامية، ولم يُنقل الخلاف عن أحدٍ منهم، سواء القدماء منهم أو المُحْدَثين، وأرسلوا الاستحباب إرسال المسلّمات، وكلماتهم في ذلك كثيرة جداً.

وأمَّا الثالث، فقد صرّح بعض الفقهاء أن من الأُمور المستحبّة أن يستصحب الزائر ـ لضريح الحسين(عليه السلام) ـ معه التربة المباركة، ليشمل البركة أهله وبلده.

وفي الخاتمة، استعرض الباحث جملة من المسائل الفقهية التي تقع محلاً للابتلاء (بخصوص التربة الحسينية)، والتي يكثر السؤال عنها في الوقت الحاضر، واستعان بإجابة المعاصرين من فقهائنا، أو مَن قارب هذا العصر.

 

Religious Laws Appertained to the Soil of Imam al-°usayn’s Tomb

Part VI: Selling and Purchasing the soil، using it for plating newborns، and gifting it

Shaykh A¦mad M£s¡ al-Al¢

The essay is a continuation of previous essays interested in explaining the religious laws appertained to the soil taken from Imam al-°usayn’s holy tomb. In the current essay، the writer divides his discussion into three parts and an epilogue.

In the first part، he deals with the laws appertained to selling and buying the soil of Imam al-°usayn’s tomb. In the second part، he reviews the laws appertained to using this soil for plating newborns، and in the third part، he presents the laws pertaining to holding and giving this soil as gift.

He thus proves that there is no objection to trading with the soil of Imam al-°usayn’s tomb، since those who deemed forbidden to do so depended upon a single narration of an unreliable chain of authority، although the same narration can be understood in many other ways. The ruling of the legality of selling and buying is the same whether the soil is sold by measure، weight، or by seeing. Likewise، it is legal to buy the soil whether it is pure or mixed with other tradable commodities.

With regard to the second part، the writer show that all master scholars of Sh¢ʽite jurisprudence who mentioned the etiquettes done to newborns have touched on the issue of using some of the soil taken from Imam al-°usayn’s tomb for plating newborns، deeming this etiquette to be legal unanimously without any disagreement from any jurisprudent، be he of the past generations or the recent ones. They have thus decided this etiquette to be recommended، depending upon clear-cut narrations in this regard. Their verdicts in this field are too many to be counted.

As for the third part، the writer quoted some jurisprudents to have said that it is recommended for those who visit Imam al-°usayn’s tomb to take with them some of the tomb’s soil so that the blessings of the soil will include their family members and countries.

In the epilogue، the writer cites a number of laws related to this topic، especially with regard to the issues that are usually faced by people and many questions have been posed about them in the present day. He then cites the answers to these questions given by current or recent master scholars of Sh¢ʽite jurisprudence.

 
 
البرمجة والتصميم بواسطة : MWD