العتبة الحسينيةمؤسسة وارث الأنبياء
مخطوطة العتبة الحسينيةمخطوطة وارث الأنبياء

خلاصة المقال


الاعتبار السندي لزيارات الناحية المقدّسة - القسم الأوّل

يُعدّ هذا البحث دراسة تحليلية سندية لنصوص زيارات الناحية المقدّسة، حيث ذكر الباحث أنّ هذه الزيارات تُعدّ من الزيارات المعروفة لسيّد الشهداء(عليه السلام)، ومن الآثار القديمة التي تتفرّد أحياناً ببعض الوثائق المرتبطة بتاريخ كربلاء الحسيني، وتقوم بتصوير العديد من الخصائص، والكشف عن عدد من الإبهامات التاريخية المتعلّقة بملحمة عاشوراء الخالدة، إضافة إلى كونها تتضمّن عدداً كبيراً من أسماء الشهداء في كربلاء؛ الأمر الذي يدعو إلى التعاطي معها بصفتها كنزاً معنوياً وميراثاً ثقافياً في تاريخ الشيعة.

وقد بيّن الباحث أنّ ما يُعرف بزيارة الناحية يتمّ إسناده إلى (الناحية المقدّسة) بثلاثة نصوص، وإن كانت الزيارة الثانية هي المشهورة بهذا الاسم، وهذه الزيارات هي: الزيارة الأُولى (زيارة الشهداء)، الزيارة الثانية (الزيارة المعروفة بالناحية)، الزيارة الثالثة المنقولة عن السيّد المرتضى(رحمه الله).

وقد تناول الكاتب في هذا القسم الزيارة الأُولى، وذكر لها أربعة مصادر وثلاثة أسانيد، وقام بتحليل تلك الأسانيد، وقد ركّز على كتاب المزار الكبير واعتبار رواته؛ وكانت نتيجة بحثه السندي أنّ هذه الزيارة من الناحية السندية على وفق القاعدة الرجالية في التوثيقات العامة لرواة المزار لابن المشهدي ورواياته، فإذا كان ثمّة شخص يشكّك في المبنى الرجالي المذكور، فإنّ هذا السند يُعدّ حسناً على الأقلّ؛ نظراً إلى التحقيق الخاص عن رواة السند، فإنّ كلّ شخص من الرواة إمّا ثقّة أو يتمتّع بالمدح والتجليل.

ثمّ ذكر الكاتب بعد ذلك سلسلة من الموضوعات استكمالاً لبحثه.

 

The Narrator Chain in the Ziyaras of al-Nahiyya al-Muqadassa – Part One

Muhammad Ehsani Farlangaroudi

Translated into Arabic: Dr. Shaykh Maytham al-Rubaiye

The article is an analytical study of the narrator chains of the Ziyaras of al-Nahiyya al-Muqaddasa. The researcher mentions that these Ziyaras are regarded among the more famous Ziyaras of the Master of the Martyrs (PBUH). They are also considered a heritage that delves into the history of Imam al-Husayn (PBUH) and Karbala and portrays some of its characteristics. Furthermore, the Ziyaras uncover some of the historic puzzles related to the eternal fierce battle of Karbala while containing some of the names of the martyrs. These factors make the Ziyaras a spiritual treasure and cultural heritage on the history of Shiites.

The researcher mentions that the Ziyaras of al-Nahiyya al-Muqaddasa are three Ziyaras being ascribed to the “Holy Area” (al-Nahiyya al-Muqaddasa), even though the second Ziyara is more formally known by that name. These three are: The Ziyara of the Martyrs, the Ziyara known as the Ziyara of al-Nahiyya al-Muqaddasa, and the Ziyara reported by al-Sharif al-Murtadha (may Allah be pleased with him).

In this study, the researcher addresses the first Ziyara, listing four sources and three different narrator chains which he analyses. In his analysis, he focuses on the book al-Mazar and the authenticity of its narrators. The results of his research on the narrator chain are that the Ziyara’s narrator chain in Ibn al-Mashhadi’s book al-Mazar can be authenticated following the Rijali authentication rule, General Authentications of the Narrators.

He furthermore mentions, that if anyone doubts the mentioned Rijali opinion, it would be sufficient to mention that the narrator chain’s reliability is classified as Good (Hasan). This classification is based on the special scrutiny of the narrators that showed, that every narrator either was ruled as reliable or has been commended and praised.

The writer then mentions a series of subjects completing his study.