العتبة الحسينيةمؤسسة وارث الأنبياء
مخطوطة العتبة الحسينيةمخطوطة وارث الأنبياء

خلاصة المقال


الزيارة في دائرة المعارف الإسلامية - القسم الأوّل

اشتمل هذا المقال في بدايته على مجموعة عناوين كانت مهمّتها إلقاء الضوء على تاريخ الزيارة في العديد من البلدان الإسلامية. وقد اختصّ هذا القسم بالعنوان الأوّل منها، وهو: ([الزيارة] في الأراضي العربية الوسطى والشرقية خلال فترة ما قبل العصر الحديث).

وقد ذكر الباحث في المقام أنّ المصادر العربية والعبرية في العصور الوسطى كثيراً ما كانت تُشير إلى قيام اليهود والمسيحيين بأداء الزيارة إلى مقابر الأشخاص المقدّسين ومزاراتهم، وتشير أيضاً إلى قلق النبيّ محمد(صلى الله عليه واله) من اتّباع المسلمين للممارسات الوثنية والشركية في هذا المجال.

ثمّ يذكر تحت هذا العنوان مجموعة من العناوين الفرعية، من قبيل: (الزيارة الشيعية في الأراضي العربية)، مبيّناً أنّ الزيارة في المقام تمتّعت باهتمام ومزايا وثواب مماثل للحجّ الواجب.

والعنوان الآخر هو: (معارضة الزيارة)، معارضة تبلورت بعد تأسيس المذهب الحنبلي الفقهي في العراق، إذ يؤكّد أتباعه على كون زيارة المقابر بدعة باستثناء قراءة سورة الفاتحة والدعاء للموتى والتأمّل في الموت والآخرة. وكان من أبرز هؤلاء المعترضين ابن تيمية الحرّاني.

أمّا العنوان الثالث: (تأكيد الزيارة) فنجدّه يذكر تحته دفاع أبي حامد الغزالي عن الزيارة، وإثباته وجود الأولياء وجواز زيارة جميع القبور.

وتحت عنوان: (مؤلّفات حول الزيارة) يسعى الكاتب إلى تبيين طبيعة هذه المؤلّفات وما تعكسه من انفعالات وتقاليد موروثة من العصر الإسلامي المبكر، مضافاً إلى إشارتها إلى تنوّع طقوس الزيارة.

وأخيراً وتحت عنوان: (كتب دليل الزيارة الشيعية) يستعرض المقال مجموعة المؤلّفات التي بحثت هذا الموضوع، بدءاً بكتاب (الزيارات) للحسن بن علي بن فضّال التيملي الكوفي، وانتهاءً بأحد أعمال الصوفي الدمشقي عبد الغني النابلسي، الذي هو بعنوان: (الحضرة الأُنسية في الرحلة القدسية). هذا وقد توزّعت هذه المؤلّفات بين العراق ومصر وبلاد الشام.

 

Ziyara in the Encyclopaedia of Islam– Part One

Dr. J.W. Merri

Translated into Arabic by Shaykh Haidar al-Bahadeli

The first part of this article contains a list of the topics the article addresses. All topics, that will shed light on the history of Ziyara in different Islamic countries. This first part of the article was regarding the first topic, Ziyara in the Central and Eastern Arab Lands During the Pre-Modern Period.

The researcher mentions that the Arabic and Hebraic sources from the middle ages mention that Jews and Christians would engage in making pilgrimage (Ziyara) to the tombs and graves of the holy persons. The sources also mention Prophet Muhammad’s concerns over the Muslims adopting pagan and polytheistic practices

Under this topic, he mentions several subtopics, the first being Shi’i Ziyara in Arab Lands where he mentions that this kind of Ziyara enjoyed the same status and qualities as the obligatory Hajj pilgrimage.

The second subtopic was regarding Opposition to Ziyara addressing the opposition that came into life after the establishment of the Hanbali jurisprudent sect in Iraq. Its followers emphasize that the pilgrimage to the tombs of the dead is a Bidaa, only exempting reciting Sura al-Fatiha, making supplication for the dead, and contemplating over death and the afterlife. Amongst the most prominent figures of this movement was Ibn Taymiyya al-Harani.

At the third subtopic, Affirming the Ziyara, the researcher mentions Abu Hamed al-Ghazali’s defense of Ziyara, his proof of the existence of Saints (Awliya), and the permissibility of making Ziyara to all graves.

At the fourth subtopic titled, Pilgrimage Literature, the writer attempts to presents this literature and their reactions and inherited traditions from the early Islamic period, and its mentioning the diversity of the Ziyara ceremonies.

In the end, follows the final sup-topic Shi’i Pilgrimage Guides mentioning a series of works writing on this subject. Beginning with al-Ziyarat by al-Hasan Bin Ali Bin Fadhal al-Taymuli al-Kufi, all the way to the works of the Damascene Sufi Abdul Ghani al-Nabulsi, titled al-Hadhra al-Unsiyya fi al-Rehla al-Qudsiya. These works originate from Iraq, Egypt, and the Levant.