1439 / ربیع‌الاول / 6  |  2017 / 11 / 25         الزيارات : 484100         صلاة الصبح |         صلاة الظهر والعصر |         صلاة المغرب والعشاء |

خلاصة المقال

واقعة الطفّ في الشعر القصصي الحديث

دراسةٌ مقارنة في تقنيّة الراوي

أ. م. د. علي مجيد البديري

يسعى هذا البحث إلى تسليط ضوء القراءة النقدية على طبيعة توظيف (واقعة الطف) في الشعر القصصي الحديث، من خلال دراسة تقنية (الراوي/السَّارد) في نصّين شعريين قصصيين ينتميان إلى أدَبَين عريقين لهما صلةٌ عميقةٌ وتاريخٌ طويلٌ مع الشعر الحسيني الحديث، وهما: الشعر العراقي، والشعر الفارسي. النص الأوّل للشاعر العراقي عبد الكريم كاصد، والنص الثاني للشاعر الإيراني علي رضا قزوه، جرت قراءتهما في ضوءِ ما وفَّره الأدبُ المقارَنُ من سُبلٍ منهجية، تعتمد تأمُّلَ الظواهر في بُعدها الإنسانيّ المشترك، وبطريقةٍ انفرد بها عن غيره من مناهج النقد الأدبي.

وكانت نتيجة البحث كالتالي:

1 ـ نجح النصّان الشعريان في الإفادة من توظيف تقنية الراوي في بناء نصٍّ حكائي يتحرّك في فضائه الراوي بطريقة فاعلة، ولا يغيب تماماً تماهي صوت الشاعر بصوته.

2 ـ اشتغل الشاعران على فكرة واحدة بدرجةٍ ما، وهي: انفتاح الحدث التاريخي الموظَّف في الشعر على الحاضر، وعمدا إلى تشكيل مبنى حكائي كان للراوي فيه دورٌ مركزي فاعل، وجَّه مراحل الحدث ونموّه بطريقة دالة.

لقد انطلق النصّان من ذاكرةٍ جمعيةٍ تختزن الحدث بكل تفصيلاته، وتُدرك أبعاده ونتائجه ودروسه وعبره، ولكنّها تنقسم حين تدخل دائرة الفعل واستدعاء الحدث القديم المنتهي زمنياً إلى ساحة العمل المعاصرة.

 

 

The Event of al-±aff in the Modern Narrative Poetry;

A Comparative Study of the Narrator’s Technique

Dr. Al¢ Maj¢d al-Budeir¢

The current research is an attempt to shed thorough light on critical readings of the nature of employing the Event of al-±aff in the modern narrative poetry through analyzing the technique of the narrator/storyteller in two pieces of narrative poetry that belong to two ancient genres of literary، which have deep-rooted connection and a sustained history with the modern poetry of elegizing Imam al-°usayn and composing mournful style about his revolution and personality; namely، Iraqi poetry and Persian poetry.

The first poem discussed in this study was composed by Abd al-Kar¢m G¡¥id، an Iraqi poet، while the second was composed by Al¢ Reza Qazveh، an Iranian poet.

The two poems have been analyzed in the light of methodological modes provided by the comparative literary and depending upon the shared human aspects secreted by events in a way totally different from all other ways of literary criticism.

The results concluded by the writer can be put in the following points:

1. The two poetic texts could successfully benefit from employing the technique of the narrator in composing a narrative text in whose space the narrator could move actively، without hiding the feature of the poet’s exercising his own voice.

2. To some extent، both the poets revolved around one idea; that is، the openness of the historical event that is employed in a poetic style on the present day. They thus worked towards shaping a narrative foundation whose central and effectual role was played by the narrator who succeeded to direct the different stages of the event in an indicative way. The two texts used as a starting point a communal memory that held the event along with all of its details and realized its dimensions، results، lessons، and examples. Yet، when it entered into the circle of action and the recalling of the past event that has no longer existed، it is separated in order to enter the present field of action.

 

 
 
البرمجة والتصميم بواسطة : MWD