العتبة الحسينيةمؤسسة وارث الأنبياء
مخطوطة العتبة الحسينيةمخطوطة وارث الأنبياء

خلاصة المقال


الإمام الصادق(عليه السلام) في أرض كربلاء بين الزيارة الحسينيّة والخطط التاريخيّة

تحظى الأماكن الدينيّة بمكانة كبيرة لدى جميع المسلمين، ومن بين هذه الأماكن أَولَى المسلمون الشيعة مراقد الأئمّة المعصومين عنايةً خاصّةً؛ وذلك لما تمثّله من كونها محطّات يتّصل فيها الزائر بمحلّ العناية الإلهيّة، ويتزوّد بكلّ ما من شأنه تقوية الجانب الديني لديه، سواء على مستوى الفكر أم السلوك الخارجي، مضافاً إلى استحصاله على مجموعة من الآثار الأُخرويّة والدنيويّة.

ونظراً لهذه الأهمّية الواضحة لأماكن الزيارة هذه، فقد أولاها أئمّة أهل البيت^ عنايةً خاصّةً، تمثّلت في بيان فضلها وما يترتّب على زيارتها من آثار، وكذلك تحديد خططها التاريخيّة والجغرافيّة. ومن بينهم نجد أنّ الإمام الصادق كان له الدور البارز في هذا المجال، وذلك في زيارته التي قام بها لمشهدي الإمام أمير المؤمنين في النجف، والإمام الحسين في كربلاء. ومن هنا؛ جاءت فكرة بحثنا الموسوم بـ: (الإمام الصادق في كربلاء بين الزيارة الحسينيّة والخطط التاريخيّة) لبيان أنّ ما يرتاده أتباع مدرسة أهل البيت من أماكن في مدينة كربلاء المقدّسة ـ يؤدّون فيها طقوس الزيارة ـ يحظى بشرعيّة تامّة من قبل الإمام جعفر الصادق×.

هذا؛ وقد سلكنا في دراستنا هذه منهج العرض التحليلي للروايات الواردة، مع تدعيم بعض المطالب بكلمات اللغويّين والمفسّرين. وقد اشتملت الدراسة ـ بعد المقدّمة ـ على بيان الإمام الصادق× لفضل زيارة المولى أبي عبد الله وبُعدها العقائدي، وبيانه أيضاً لحرمة مدينة كربلاء، وما تحويه من مواقع تاريخيّة مهمّة، تتعلّق بواقعة كربلاء الخالدة. ومن ثَمّ قمنا بالعرض التفصيلي للشواخص التاريخيّة البارزة الموجودة في كربلاء، والواردة في الروايات المرويّة عنه، من قبيل: الأرض المباركة، الحائر، شاطئ الفرات، الطفّ، وغير ذلك.

الكلمات المفتاحيّة: الإمام الصادق، الزيارة، كربلاء، الروايات، الخطط التاريخيّة، المواقع الجغرافيّة، الرواة.

Religious sites enjoy a high status among all Muslims, and among these sites, the Shia Muslims accord special care to the mausoleums of the infallible Imams (PBUT); for they are stations where the visitor connects with the locus of divine attention, and acquires all that is conducive to strengthening his religious aspect, whether at the level of thought or external conductwhile also attaining a set of outcomes in the hereafter and this world.

Due to this evident importance of these visitation sites, the Imams of the Household (PBUT) accorded them special care, which manifested in indicating their merit and the effects that ensue from visiting them, as well as specifying their historical and geographical plans. And among the Household (PBUT) we find that Imam al-Sadiq (PBUH) had a distinguished role in this field, evident in his visit that he made to the mausoleum of the Commander of the Faithful (PBUH) in Najaf, and Imam al-Husayn (PBUH) in Karbala. From here; came the idea of our research titled: Imam al-Sadiq (PBUH) in the Land of Karbala –
Between the Ziyara of Imam al-Husayn (PBUH) and the Historical Plans to demonstrate that what the followers of the School of the Household (PBUT) frequent from sites in the holy city of Karbala –
they perform the rituals of visitation in it – enjoys full legitimacy from Imam Jafar al-Sadiq (PBUH).

In this study we adopted the analytical presentation method of the narrations reported, supported by the words of linguists and interpreters. The study comprised – after the introduction – a narration by Imam al-Sadiq (PBUH) on the merit of visiting Imam al-Husayn (PBUH) and its doctrinal dimension, and on the sanctity of the city of Karbala, and what it contains of important historical sites, related to the everlasting Event of Karbala. Then we made a detailed presentation of the prominent historical landmarks, existing in Karbala, and which the Imam (PBUH) mentions in the narrations, such as: The Blessed Land, al-Haer, the Euphrates Shore, al-Taff, and others.

Keywords: Imam al-Sadiq (PBUH), Ziyara (visitation), Karbala, narrations, historical plans, geographical sites, narrators.