العتبة الحسينيةمؤسسة وارث الأنبياء
مخطوطة العتبة الحسينيةمخطوطة وارث الأنبياء

خلاصة المقال


زيارة الإمام الحسين(عليه السلام) - دراسة في المفهوم الشرعي والعرفي للزيارة وآدابها

زيارة الإمام الحسين(عليه السلام) - دراسة في المفهوم الشرعي والعرفي للزيارة وآدابها

د. الشيخ أسعد السلمان

اشتمل هذا المقال على مقدّمة وجهتين، أمّا المقدّمة فقد وضّح الكاتب فيها دور زيارة المراقد عموماً وزيارة الإمام الحسين(عليه السلام) على وجه الخصوص في إيجاد حالة من الامتداد الروحي بين الزائر وبين الإمام المزور، امتداداً يحقّق له تواصلاً بين عالمه المنظور والعالم الآخر (الميتافيزيقي)، يحصل من خلاله على الضمانات التي تمنع من وقوعه في الانحراف، ويجعله يعيش أجواء النهضة الحسينية المباركة بكلّ معانيها ودلالاتها.

أمّا الجهة الأُولى التي هي بعنوان: (المفهوم العرفي والشرعي لزيارة الإمام الحسين(عليه السلام))، فقد خلُص الباحث فيها إلى أنّ الميل والتمايل نحو المزور والعدول عن غيره ـ وهو خلاصة أقوال اللغويين في مفهوم الزيارة ـ يكون محفوظاً في المعنى العرفي لزيارة المولى أبي عبد الله(عليه السلام)، مضافاً إلى دلالة هذه المفردة عرفاً على حالة من الارتباط المعنوي بين الشيعي وبين إمامه، واستشعار ما عاناه صاحب القبر الشريف من المظلومية والمحن. وفي مقام تحديد المعنى الشرعي للزيارة سواء على مستوى القرآن أو الروايات فإنّه يجد أنّ الزيارة مورد البحث لم تبتعد دلالتها الشرعية عن المعنيين اللغوي والعرفي. نعم، قد منحتها بعض الروايات مجموعة من الأبعاد التي عمّقت دلالتها، من قبيل كون زيارته(عليه السلام) حضوراً في ساحة القرب الإلهي، ومشاركةً فاعلة في أحداث واقعة كربلاء، ونحو ذلك.

أمّا الجهة الثانية التي حملت عنوان: (آداب الزيارة) فقد استعرض الباحث فيها (الآداب الظاهرية) لها كالصيام، والطهارة من الحدَث والخبَث، وضرورة كون الزائر أشعث أغبر، ونحو ذلك. والنوع الآخر هو (الآداب المعنوية): كضرورة حضور القلب أثناء الزيارة، والخشوع والخضوع، والندب والتوبة.

كما اشتمل المقال في نهايته على خلاصة للنتائج التي تمّ التوصل إليها في هذا البحث.

 

The Ziyara of Imam al-Husayn (PBUH) – A Study into the Legal and Customary Concept of the Ziyara and its Ethics

Dr. Shaykh Asad al-Salman

This article consists of an introduction followed by two topics. The introduction deals with the role of making Ziyara to the tombs in general, and to Imam al-Husayn (PBUH) in particular, in creating a state of spiritual extension between the visitor and the visited Imam. This extension creates a connection between this world and the other metaphysical world for the visitor, which in itself benefits the visitor by shielding him from becoming deviated. It also makes the visitor experience the atmosphere of the blessed uprising of Imam al-Husayn (PBUH) to its fullest.

The first topic deals with The Customary and Legal Concept of the Ziyara of Imam al-Husayn (PBUH). The researcher finds that the inclination toward the visited while turning away from others – which summarizes the views of the linguists on the concept of Ziyara – is preserved in the customary meaning of the Ziyara (visit) to Imam al-Husayn (PBUH). He also finds that this term in the customary meaning contains the concept of spiritual connectivity between the Shiite and his Imam, and the perception of what the owner of the blessed grave felt of oppression and hardships.

The researcher then defines the legal meaning of the Ziyara, mentioning that it does not differ much from the linguistic and customary meaning, regardless of it being studied on a Quranic basis or from the narrations. Nonetheless, some narrations do add some dimensions that deepen its semantics, such as, that the Ziyara of the Imam (PBUH) represents the presence in the near court of the Divine, and the effective participation at the Event of Karbala, etc.

The second topic is dedicated to The Ethics of Ziyara where the researcher mentions the Outer Ethics, such as fasting, being in a state of physical and ritual purity, etc. The other type of ethics was the Inner Ethics, manifested in the necessity of being wholeheartedly present during the Ziyara, and in a state of reverence, submission, mourning, and repentance.

Then follows a conclusion containing a summary of the results reached during this research.