العتبة الحسينيةمؤسسة وارث الأنبياء
مخطوطة العتبة الحسينيةمخطوطة وارث الأنبياء

خلاصة المقال


التجلّيات العقدية في زيارة الإمام الحسين(عليه السلام)

تطرّق الكاتب في هذا المقال إلى مقدّمة ذكر فيها أنّ الإسلام أَوْلى الجانب الروحي للإنسان عنايةً خاصّة تفوق عنايته بالجانب المادّي، مبيِّناً أنّ الجانب الروحي من مصاديق هذه العناية القُدسية التي أضفاها الإسلام على رموزه وشعائره، من قبيل حثّه على زيارة مراقد الأولياء والصالحين والشهداء؛ وذلك نظراً لكونهم أحياءً بحياة الروح الزاكية ولهم حقّ الوفاء وجميل الثناء.

وبعد هذه المقدّمة تطرّق الكاتب إلى تمهيد وثلاثة مطالب رئيسة.

بيّن في التمهيد المراد من مفهومي التجلّي والزيارة، ووقف بعد ذلك على شرعية زيارة مراقد المعصومين والأولياء الصالحين، من خلال الاستناد إلى جملة من النصوص المروية عن النبي(صلى الله عليه واله) وأهل بيته البررة(عليهم السلام)، مختتماً كلامه في هذا التمهيد ببيان جملة من الثمرات المترتبة على الزيارة المشار إليها.

أمّا المطلب الأوّل فقد اختصّ ببيان أنّ عقيدة التوحيد تتجلّى في زيارة الإمام الحسين(عليه السلام)، من خلال ما تشتمل عليه الزيارة من البسملة وحمد الله وثنائه وتنزيهه، وصولاً إلى الشهادة الصريحة بتوحيده(عز وجل).

وأمّا المطلب الثاني فقد اختصّ الحديث فيه عن تجلّي أصل النبوّة، الذي يُشاهَد ـ بحسب ما أفاده الكاتب ـ بصورة واضحة في فواتح نصوص الزيارة المباركة التي تلقّن الزائرَ الاعترافَ بحقيقة مقام الأنبياء والتصديق برسالاتهم.

ومن الأُمور المهمّة التي تمّ التطرّق إليها في هذا المطلب هو منصب الخلافة الذي عدّه الكاتب من ملازمات مقام النبوّة، منطلقاً في بحثه حول هذا الأصل العقدي من النصّ الذي ورد فيه الحديث عن وراثة الإمام الحسين(عليه السلام) لجملة من الأنبياء والمرسلين(عليهم السلام).

أمّا المطلب الثالث والأخير فقد خصّه الكاتب بعقيدة المعاد، مستلهماً هذه العقيدة من الظلامة التي لحقت بالإمام الحسين(عليه السلام) جرّاء وقوفه ضدّ الظلم والانحراف، فالإيمان بالحساب الأُخروي هو الذي يُخفِّف من وطأة هذه المأساة على نفوس محبّي أهل البيت(عليهم السلام)، يُضاف إلى ذلك ما استعرضه الكاتب من نصوص في الزيارات تضمّنت الدعاء على الظالمين باللعن والطرد ومضاعفة العذاب.

وفي نهاية المقال ذكر الكاتب خاتمة لخّص فيها مجريات بحثه.

 

The Doctrinal Manifestations in Imam al-Husayn (PBUH)

Shaykh Haidar al-Aridhi

The writer mentions in the introduction of the article that Islam attaches attention to the spiritual aspect of man much more than it does to the materialistic aspect. He further elaborates that Imam al-Husayn (PBUH) was a manifestation of this sacred attention Islam attached both to its figures and to the ceremonies related to them. Islam does so, by encouraging the believers to visit the tombs of the Guardians, righteous people, and the martyrs as they are regarded alive, making them worthy of loyalty and the best of appraisal.

After this preface, the writer presents an introduction followed by three topics.

In the introduction, he provides the meaning behind Tajalli (manifestation) and Ziyara, thereafter he discusses the legality of visiting the tombs of the Infallibles (PBUT) and the noble Guardians. For this matter, he employs a series of texts narrated from the Prophet (PBUH&HF) and his household (PBUT). He then ends the introduction by mentioning some of the resulting benefits from the mentioned Ziyara.

The first subtopic mentions that the belief of monotheism is manifested in the the text of the Ziyara of Imam al-Husayn (PBUH). The Ziyara contains the Basmala, praising, and extolment of Allah, all the way to the explicit testimony on His Oneness (glorified and sublime be He).

The second topic was related to the manifestation of the fundament of the prophethood, which is visible – according to the writer – in the openings of the blessed Ziyara. These openings teach the visitor to recognize the status of the Prophets to be the truth and to believe in their messages.

Among the important subjects discussed in this topic is the position of the caliphate that the writer considers to be among the innate matters to the position of the Prophethood. He examines this basic belief in the texts that mention Imam al-Husayn (PBUH) inheriting a series of Prophets and Messengers (PBUT).

The third and last topic was dedicated to the belief in the Day of Resurrection. He draws inspiration from the oppression suffered by Imam al-Husayn (PBUH) as he stood against injustice and deviation. As the belief in the afterlife judgment will mitigate the impact of the tragedy for the lovers of the Household (PBUT), that, and the texts from the Ziyaras containing supplication against the oppressors. They indicate that these will become cursed and banished [from the mercy of God] and experience punishment manifold.

At the end of the article, the writer presents his conclusion containing a summary of the research.