1439 / جمادی‌الآخرة / 4  |  2018 / 02 / 21         الزيارات : 570310         صلاة الصبح |         صلاة الظهر والعصر |         صلاة المغرب والعشاء |

خلاصة المقال

(مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلاً)

دراسة في أبعادها الإصلاحية

م. د. كواكب باقر الفاضلي

قدمت لنا الباحثة مستوحية من عبارة سيدتنا الحوراء سلام الله عليها: «ما رأيت إلّا جميلاً» مقالاً حاولت من خلاله أن تربط بعض ما يحدث في الواقع الحالي بواقعة الطف العظيمة، ووضع علاج لحالة التوحّش وسيادة العنف السائد على الأرض عبر الجملة الماضية، فكانت خطّة بحثها، كالآتي:

المبحث الأوّل: تناول (الجانب الفنّي للنص)، وفيه عرضت مناسبة النص، ومصادره التاريخية، مع تحليل لبعض المقامات من المحاورة، ثمّ تعريف الجمال بشكل موجز.

المبحث الثاني: وقد تناول أثر صناعة الجمال في تصحيح مسار العنف، وفيه عرضت تأثير دعوى السلم والعمل بها في وقف مسار العنف من الاستمرار في الأعمال التي لا تؤدّي إلّا إلى الخراب والدمار، والمزيد من الدماء.

المبحث الثالث: وقد تطرق إلى الإصلاح النفسي والأخلاقي في تحقيق السلم والأمان، وأثر هذا النص من الناحية النفسية والاجتماعية، ووصلت الكاتبة إلى أنّ هذا النص الشريف هو بمثابة العلاج لثقافة العنف والإرهاب، ولا بدّ أن نرى الواقع بعيون سيدة الطفّ زينب سلام الله عليها؛ لتحقيق كلّ ما جاءت لأجله واقعة الطف.

 

 

Lady Zaynab’s Famous Word: “I Saw Nothing But Beauty;”

A Study Of The Word’s Reformative Outlooks

Dr. Kaw¡kib B¡qir al-Fa¤l¢

The idea of the current essay is derived from Lady Zaynab’s famous word، “I saw nothing but beauty، ” which she said as an answer to the malicious question of the tyrannical ruler who tried to gloat at her misfortune of the martyrdom of Imam al-°usayn، his family members، and his companions. The essay is thus an attempt to link between the great events of the al-±aff Day - i.e. the day of Imam al-°usayn’s martyrdom-and the current state of affairs experienced by the human communities. The writer thus tries to impede the currently experienced state of social savagery and the dominance of violence on the entire globe by means of the aforesaid word of Lady Zaynab. For doing this mission، she follows a plan in writing the current essay، dividing it into three parts، as follows:

The first part discusses the artistic and rhetorical aspects of the word under discussion; so، the writer displays the surroundings of Lady Zaynab’s declaring this word، the historical sources and reference books where it is mentioned، and an analysis of some features of the dialogue within which this word was said. The writer then gives a brief definition of the word، ‘beauty’ mentioned by Lady Zaynab.

The second part of the essay discusses the effects of beauty and the making of it on correcting the course to violence. Thus، the writer elaborately proves the great influence of calls to peace on violence and the big roles played by such calls in breaking down the paths to violence and stopping its march towards more destruction، ruination، and bloodshed.

In the third part، the writer alludes to the important role of self-reformation and commitment to ethicality in the achievement of global peace and security. She then moves to underscoring the psychological and sociological impacts of Lady Zaynab’s word on the issue of struggling against violence. The writer thus concludes that this word acts as the remedy for the maladies of terrorism and violence; therefore، it is necessary to see the actual state of affairs through the eyes of Lady Zaynab who، through her extraordinary attitudes، contributed greatly to achieving the goals of Imam al-°usayn’s reformative uprising and struggle against tyranny and wrongdoing.

 
 
البرمجة والتصميم بواسطة : MWD